روایت آن‌لاین «چهار دهه سرکوب و شکنجه» در ایران همزمان با «روز جمهوری اسلامی»

پنجشنبه, 12ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

تعدادی از کنشگران و فعالان مدنی ایران به مناسبت روز ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی در تقویم رسمی، و سالگرد همه‌پرسی تغییر نظام حکومتی در ایران به روایت «چهار دهه مقاومت و دادخواهی، سرکوب و شکنجه» در زندان‌های جمهوری اسلامی می‌پردازند.

برگزارکنندگان این برنامه در اطلاعیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده می‌گویند: «صد روایت، یک روایت به ابتکار تعدادی از کنشگران فمینیست و عدالتخواه اقدامی ا‌ست بر ضد فراموشی تا مگر نوری بیفکند بر شرایط غیرانسانی زندان‌ها و وضعیت دشوار زندانیان سیاسی-عقیدتی در ایران، که از دیرباز یکی از ستون‌های مقاومت و دادخواهی بوده‌اند.»

 

به گفته برگزارکنندگان، این روایت‌ها برشی از است «گزارش‌ها، شهادت‌نامه‌ها، خاطره‌ها، نامه‌ها و طرح‌های کسانی که طی بیش از چهار دهه‌ گذشته در زندان‌های جمهوری اسلامی بوده‌اند. متن‌ها از یک سو بیانگر گوناگونی سرکوب ساختاری در این نظام و از دیگر سو نشانگر تداوم ایستادگی برای تحقق آزادی و عدالت هستند.»

این برنامه روز پنج‌شنبه، ۱۲ فروردین، ساعت ۴ بعد از ظهر به وقت ایران به صورت زنده در فضای زوم برگزار می‌شود.

در اطلاعیه برگزارکنندگان همچنین آمده است: «امیدهای بردمیده از انقلاب ۱۳۵۷ دیرپا نبود. با تثبیت جمهوری اسلامی در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ و قدرت‌گیری اسلامگرایان، نظام حکومتی شرع‌محور در ایران ستون‌های خود را بر استبداد و سرکوب بنا کرد. اعدام، قتل‌های سیاسی، ناپدید کردن، شکنجه‌ی جسمی و روانی، شلاق و تعزیر، اعدام‌ نمایشی، سلول انفرادی، تبعید زندانیان، تواب‌سازی، اعتراف‌های اجباری، آزار و اِعمال تبعیض بر خانواده‌های زندانیان و کشته‌شدگان و…از جمله ابزارهای تثبیت و بقای این نظام بوده‌اند.»

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.