جمهوری اسلامی حکومت اعدام: اجرای حکم اعدام ۳ زندانی در زندان ارومیه

یکشنبه, 15ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز یکشنبه ۱۵ فروردین‌ماه حکم اعدام ۳ زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان ارومیه به اجرا درآمد. این شهروندان روز گذشته به همراه ۳ تن دیگر جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شده بودند. اجرای حکم اعدام این ۳ زندانی نیز متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه امروز یکشنبه ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، ۳ زندان در زندان ارومیه اعدام شدند.

هویت این شهروندان “محمدکریم محمدپور اهل شهرستان اشنویه، احد نعمت وند اهل ارومیه، صادق محی اهل ارومیه، هر سه از ساکنین بند ۶ زندان ارومیه” توسط هرانا احراز شده است.

این شهروندان که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند روز گذشته به همراه ۲ تن دیگر به نام ‌های “ابراهیم نصیریخواه و مصطفی نصیریخواه اهل شهرستان سلماس و از ساکنین بند ۶ (بند ۱۵ سابق) و میرسلطان امیری اهل ارومیه و از ساکنین خوابگاه ۳” جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی زندان ارومیه منتقل شده بودند. اجرای حکم اعدام ابراهیم نصیریخواه، مصطفی نصیریخواه و میرسلطان امیری نیز به دلایل نامعلوم متوقف شده است.

از میان این افراد میرسلطان امیری، شب گذشته و ابراهیم نصیریخواه به همراه مصطفی نصیریخواه صبح امروز به بندهای خود بازگشته‌اند.

اجرای حکم این زندانیان تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلان نشده است.

بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) دستکم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۲ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.