ابتلای بکتاش آبتین به کرونا و بی‌توجهی به دو هم‌بندی‌اش در اوین

دوشنبه, 16ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

در پی تایید ابتلای بکتاش آبتین، نویسنده زندانی به کرونا نگرانی درباره وضعیت سلامتی دو هم‌بندی‌اش؛ کیوان صمیمی و رضا خندان مهابادی افزایش یافته است. مقامات زندان تا کنون از انجام تست برای این دو زندانی خودداری کرده‌اند.    

Baktash Abtin

در حالی که مدت زیادی است از سوی مجامع بین‌المللی و نهادها و فعالان حقوق بشری نسبت به ابتلای زندانیان به بیماری کووید ۱۹ هشدار داده می‌شود، مقامات قضایی و امنیتی ایران بی‌توجه به این هشدارها زندانیان را در بندهای چندین ده نفره بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی نگه داشته‌اند.

تا کنون چندین زندانی سیاسی و عقیدتی در زندان به کرونا مبتلا شده‌اند. آخرین مورد بکتاش آبتین، نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران است.

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری از قول یکی از موکلانش کیوان صمیمی در توییتر نوشته که سه روز پیش تست کرونای بکتاش آبتین منفی بوده اما در پی وخامت حالش اسکن ریه برای او انجام می‌دهند و متوجه می‌شوند که ریه آلوده شده است.

ضیا نبوی فعال سابق دانشجویی نیز در توییترش نوشته که بکتاش آبتین به بهداری اوین منتقل و در آنجا بستری شده است.

به گفته مصطفی نیلی و ضیا نبوی، کیوان صمیمی و رضا خندان مهابادی نیز علایم کرونا دارند و دچار سرفه‌های شدید شده‌اند. این در حالی است که مقامات زندان تا کنون نه اقدامی برای انجام تست این دو نفر صورت داده‌اند و نه خبری از مرخصی برای آنهاست.

بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی دو عضو کانون نویسندگان ایران روز پنج مهرماه سال گذشته برای گذراندن حکم شش سال حبس خود به زندان فراخوانده شدند.

دادگاه انقلاب اتهام این دو نفر را “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” اعلام کرده و برای آن مصادیق و مستنداتی ذکر نموده از جمله: انتشار نشریه‌ داخلی کانون نویسندگان ایران، مشارکت در تدوین کتاب تاریخچه‌ کانون، بیانیه‌های کانون و حضور در مراسم سالگرد محمدجعفر پوینده، محمد مختاری و احمد شاملو.

کیوان صمیمی، سردبیر نشریه “ایران فردا” و از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر در مقابل مجلس، روز دوشنبه ۱۷ آذر (۷ دسامبر) پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد.

کیوان صمیمی پیش‌تر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر تایید شد.

بازداشت کیوان صمیمی و انتقال او به زندان اوین با توجه به کهولت سنش اعتراض‌های زیادی را به ویژه در فضای مجازی برانگیخت.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.