مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی: یک میلیون و ۶۴۵ هزار هکتار از جنگل‌های نیمه‌انبوه ایران طی شانزده سال از میان رفت

دوشنبه, 16ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی ایران از نابودی یک میلیون و ۶۴۵ هزار هکتار از جنگل‌های نیمه‌انبوه ایران طی شانزده سال گذشته خبر داد و گفت که بخش وسیعی از جنگل‌های ایران نیز در خطر آسیب و تخریب قرار دارند.

اسکندر زند، مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور، مقایسه این آمار با اطلاعات سال ۱۳۸۳ نشان می‌دهد که طی ۱۶ سال اخیر سطح جنگل‌های ایران زیاد تغییر نکرده است ولی کیفیت جنگل‌ها آسیب دیده است به‌طوری‌که حدود یک میلیون و ۶۴۵ هزار هکتار از وسعت «جنگل‌های نیمه انبوه» ایران که دارای  تراکم پوشش ۲۵ تا ۵۰ درصد بودند، کاسته شده است.

 به گفته اسکندر زند در مقابل نابودی «جنگل‌های نیمه‌انبوه» ایران، یک میلیون و ۹۱۰ هزار هکتار به سطح «اراضی جنگلی» با تراکم پوشش ۱ تا ۵ درصد، اضافه شده است.

مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور همچنین گفت که کیفیت جنگل‌های ایران به شدت پایین آمده و به‌جز جنگل‌های انبوه که حدود ۱۲ درصد از جنگل‌های ایران را شامل می‌شوند و به‌نسبت دور از دسترس قرار دارند، بقیه جنگل‌ها به شدت در معرض آسیب قرار دارند

هادی کیادلیری، رییس سابق انجمن جنگلبانان ایران، نیز دو هفته قبل با اشاره به وجود ۱۰ هزار کیلومتر جاده جنگلی در ایران، گفت که «جنگل های بکر هیرکانی ایران جزو میراث جهانی هستند و متاسفانه جاده‌های جنگلی هیرکانی ایران را تهدید می‌کند» زیرا این جاده ها باعث شده دسترسی به جنگل های طبیعی بسیار آسان باشد.

به گفته اسکندر زند، مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی ایران، وضعیت حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و زمین‌های زراعی در ایران طی سال‌های اخیر مناسب نبوده است.

او تاکید کرد که بهره‌برداری بی‌رویه، تغییر کاربری و تخریب سرزمین از اصلی‌ترین عوامل از بین رفتن جنگل‌ها و به‌ تبع آن تنوع زیستی در ایران است.

علاوه برعوامل دیگر، سالانه هزاران هکتار از جنگل‌های ایران در آتش می‌سوزند. نزدیک به دو هفته قبل، همزمان اول فروردین، ۲۱ مارس، روز جهانی جنگل‌ها، رضا بیانی جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد که طی سال ۹۹ بیش از ۲۱ هزار هکتار از جنگل‌های ایران دچار آتش‌سوزی شده است.

در جریان این آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها سالانه و از جمله در سال ۹۹ چند نفر از فعالان محیط زیست و داوطلبان در تلاش برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها جان خود را از دست دادند.

با این حال عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در واکنش به وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر در جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده، گفت که «نمی‌گویم بی‌تفاوت باشیم ولی اتفاق خاصی هم نیفتاده، آتش جزیی از طبیعت است و طبیعت خودش آتش جنگل‌ها را کنترل می‌کند.»

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.