اسرائیل به یک کشتی جاسوسی سپاه پاسداران در دریای سرخ حمله کرد، اسرائیل، آمریکا را از حمله به «ساویز» مطلع کرده بود

چهارشنبه, 18ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

کشتی متعلق به سپاه پاسداران در دریای سرخ.

کماندوهای اسرائیلی دیروز سه شنبه ششم آوریل یک کشتی ایرانی، به نام “ساویز” را در دریای سرخ هدف حمله قرار دادند. یک مقام آمریکایی در گفتگو با “نیویورک‌تایمز” گفت که اسرائیل به اطلاع مقامات واشنگتن رساند که دیروز صبح سه شنبه ششم آوریل یک کشتی جاسوسی سپاه پاسداران را هدف حمله قرار داده است.

تسنیم خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران با تأئید این خبر افزود که کشتی ایرانی سال‌هاست جهت پشتیبانی از نیروهای کماندوی ایرانی در دریای سرخ مستقر بوده است. به این ترتیب، این اولین کشتی نظامی ایران است که در نبرد دریایی جاری میان اسرائیل و ایران هدف حمله قرار می‌گیرد.

شبکۀ دوازده تلویزیون اسرائیل به نقل از منابع اطلاعاتی این کشور گزارش داد که کشتی ایرانی متعلق به سپاه پاسداران بوده و از آن برای انجام عملیات مراقبت و جاسوسی استفاده می‌شده است.

منابع اطلاعاتی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای اعلام کردند که طی دو سال گذشته کشتی ایرانی در محل خود ثابت بوده و فعالیت‌های دریایی منطقه را تحت مراقبت داشته است. نیروی دریایی آمریکا در اکتبر ٢٠٢٠ در گزارشی اعلام کرد که “اگر چه کشتی ایرانی تجاری به نظر می‌رسد، اما، به احتمال بسیار قوی یکی از پایگاه‌های مخفی سپاه پاسداران است.”

گزارش سرویس های اطلاعاتی آمریکا تصریح کرده بود که افراد نظامی بر روی عرشۀ این کشتی مستقر هستند و خود کشتی مجهز به قایق‌هایی است که سپاه پاسداران از آنها استفاده می‌کند. گزارش نیروی دریایی آمریکا همچنین تصریح کرده بود که استقرار کشتی ایرانی در آن نقطه از دریای سرخ هیچ دلیل موجه غیرنظامی ندارد.

عربستان سعودی و منابع اطلاعاتی این کشور معتقدند که سپاه پاسداران از این کشتی برای فعالیت‌های جاسوسی خود در نزدیکی آب‌های یمن استفاده می‌کرده است. همین منابع گفته‌اند که کشتی ایرانی در نقطه‌ای استراتژیک در دریای سرخ قرار داشته و به طور زنده اطلاعات مربوط به رفت و آمد کشتی‌ها از جمله کشتی‌های نظامی را به اطلاع نیروهای ایرانی می‌رسانده است.

از سال ٢٠١٩ اسرائیل بارهای کشتی‌های حامل نفت و اسلحه در دریای مدیترانه و دریای سرخ را هدف حمله قرار داده است.

ماه گذشته روزنامۀ وال استریت جورنال فاش کرد که اسرائیل دست کم دوازده کشتی ایرانی حامل نفت و اسلحه را به مقصد سوریه هدف حمله قرار داده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، با تأئید خبر انفجار در کشتی “ساویز” در نزدیکی بندر جیبوتی گفت که کشتی ایرانی غیرنظامی بوده، اما، برای تأمین امنیت منطقه علیه دزدان دریایی در دریای سرخ مستقر شده بود. مقامات ایرانی گفته‌اند که حمله به وسیلۀ یک مین چسبنده به بدنۀ کشتی صورت گرفته که البته ضایعات اندکی به بار آورده بی آنکه آسیبی به سرنشینان کشتی وارد آورد.  

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.