تاکید سخنگوی کاخ سفید بر پیگیری مساله آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران

جمعه, 20ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید

سخنگوی کاخ سفید پنجشنبه گفته است که ایالات متحده به رغم فقدان کانال دیپلماتیک با ایران، موضوع آمریکایی های زندانی در ایران را همچنان پیگیری خواهد کرد.

جن ساکی در کنفرانس خبری روز پنجشنبه در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا جز دیدار وزیر خارجه، آنتونی بلینکن با خانواده‌های آمریکایی زندانی، اقدام دیگری صورت گرفته، گفت: واشینگتن از طریق کانال‌های مختلفی که با ایران وجود دارد، سرنوشت شهروندان آمریکایی زندانی در ایران را پیگیری می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هفته گذشته در دو هزارمین روز از بازداشت سیامک نمازی، زندانی دو تابعیتی، در ایران اعلام کرد کلیه شهروندان آمریکا که گروگان گرفته‌شده یا به‌ناحق در بازداشت‌اند، باید آزاد شوند.

آنتونی بلینکن در پیامی در صفحه توئیترش نوشت: «ایران ۲۰۰۰ روز پیش سیامک نمازی را به‌دلیل این‌که شهروند آمریکا بوده است، دستگیر کرد. وقتی پدرش، باقر، برای آزاد کردن او به ایران رفت، او هم زندانی شد و اکنون ممنوع الخروج است.»

پیش از این، بابک نمازی، دیگر فرزند باقر نمازی و برادر سیامک، از دولت جو بایدن خواسته بود تا پیش از مذاکره و توافق احتمالی با مقام‌های جمهوری اسلامی بر سر پرونده هسته‌ای ایران، پرونده آزادی پدر و برادرش را در اولویت قرار دهد.

مراد طاهباز و عماد شرقی از دیگر شهروندان ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران هستند.

مراد طاهباز ، از فعالان محیط زیستی، به اتهام همکاری با آمریکا، طبق رای دادگاه که آبان ۹۸ صادر شد، به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌ است و بر اساس برخی گزارش‌ها به بیماری سرطان مبتلا است.

عماد شرقی نیز بهمن سال ۹۹ با حکم دادگاه به اتهام «جاسوسی» در ایران به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

برخی گزارش‌ها حاکی است که تعداد بیشتری از شهروندان آمریکا، با ضبط گذرنامه‌هایشان از سوی جمهوری اسلامی تحت بازجویی قرار دارند اما هویت و شمار این افراد تاکنون فاش نشده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.