ایران و ۱+۴ با ‘خرسندی از پیشرفت اولیه’ برای ادامه مذاکرات فشرده توافق کردند

جمعه, 20ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

 

برجام جان تازه‌ای می‌گیرد؟

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران و با نمایندگان آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و اتحادیه اروپا در وین با تصمیم برای ادامه مذاکرات فشرده به پایان رسید.

همزمان با جلسات کمیسیون برجام نمایندگان آمریکا هم در وین هستند، هرچند به طور مستقیم با ایران مذاکره نمی‌کنند.

نماینده روسیه در مذاکرات گفته طرفین از “پیشرفت اولیه” در مذاکرات خرسند هستند و اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای مذاکرات از “تبادلات سازنده” استقبال کرده گفته است مسیر گفتگوها در جهت کسب نتیجه است.

باوجود ابراز تمایل جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای بازگشت به برجام، تاکید ایران و آمریکا بر اینکه طرف مقابل باید در اجرای تعهدات برجامی پیش‌قدم شود، احیای این توافق را با دشواری روبرو کرده است.

از هفته گذشته طرح ایران برای احیای برجام با قدرت‌های جهانی به مذاکره گذاشته شده و آمریکا نیز به صورت غیرمستقیم در جریان مذاکرات است.

چند روز پیش عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، گفت در نشست روز جمعه، یعنی امروز، مشخص خواهد شد که آیا طرف‌های دیگر در مذاکره جدی هستند یا تنها وقت می‌خرند.

آقای عراقچی روز جمعه و چند ساعت قبل از آغاز نشست حضوری وین گفت که تا رفع نشدن تحریم‌ها فعالیت‌های هسته‌ای کنونی ایران ادامه خواهد داشت.

او در عین حال گفت: “نشانه هایی بروز کرده است که آمریکایی ها در حال بررسی مواضع خودشان و حرکت به سمت برداشتن تحریم های کامل هستند.”

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم از آمادگی کشورش برای برداشتن قدم‌های ضروری برای بازگشت به توافق هسته‌ای، از جمله “رفع تحریم‌های ناسازگار با برجام” خبر داده است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات، گفت در نشست روز جمعه پیشرفت‌هایی که در گفتگوهای کارشناسی و فنی به دست آمده، ارزیابی شد و برای حفظ فضای مثبت مذاکرات ادامه پیدا می‌کند.

وانگ کیون، نماینده چین هم گفته است که فاصله بین مواضع طرفین کم شده و ظرفیت رسیدن به یک اجماع تدریجی وجود دارد.

در آستانه نشست روز جمعه ایران یک نفتکش کره جنوبی را پس از سه ماه آزاد کرد.

یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی هم وعده داده این کشور برای آزادی ۷ میلیارد دلار بلوکه‌شده ایران تلاش کند، هرچند موضع رسمی این است که این دو موضوع به هم ارتباطی ندارند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.