در اطراف گرندهتل وین چه می‌گذرد؟

شنبه, 21ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن
پیام یونسی‌پور

جمعه بیستم فروردین ۱۴۰۰، خیابان «کِرنتنِر رینگ»، «گرندهتل» وین. تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در این هتل در حال مذاکره درباره بازگشت به «برجام» هستند. سوژه این گزارش اما درباره آن‌چه در هتل و میان مذاکره کنندگان می‌گذرد نیست، درباره اطراف هتل، محل تجمع مخالفان جمهوری اسلامی است. آن‌ها جمع شده‌اند تا اعتراض‌ خود را درباره سیاست‌های جمهوری اسلامی به گوش نمایندگان مذاکره کننده برسانند.

***

شش سال پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای در هتل «کوبورگ» در همین خیابان، حالا تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران برای آن‌چه احیا یا بازگشت برجام می‌دانند، بدون حضور مستقیم امریکا در فاصله ۵۰۰ متر بالاتر از هتل قبلی، در حال مذاکرات جدید هستند.

گرند هتل وین نامی آشنا برای دیپلمات‌های جهان است. شهری که بزرگ‌ترین نمایندگی سازمان ملل متحد را در اروپا در دل خود جای داده، ساختمان «اوپک» (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) در گوشه‌ای از آن نشسته و میزبان نهادهای بین‌المللی مانند «سازمان انرژی اتمی» (IAEA) یا «سازمان امنیت و همکاری اروپا» (OSCE) شده است، هتل‌هایش با چهره‌های سرشناس دنیا آشنا هستند.

گرندهتل پیش از این میزبان «محمد البرادعی»، رییس وقت سازمان انرژی اتمی بود که در مذاکرات برجام نقشی تعیین کننده داشت. کمتر از ۱۰۰ متر پایین‌تر از گرندهتل، روبه‌روی هتل «ایمپِریال»، یک خودرو پلیس و سه نیروی پلیس ایستاده‌اند. دلیل حضورشان، اقامت تیم مذاکره‌کننده امریکایی است که در راس آن، «رابرت مالی» قرار گرفته است. گفته می‌شود مذاکرات این گروه با نمایندگان ایران و چهار کشور باقی‌مانده در برجام به صورت مجازی خواهد بود. 

روبه‌روی گرندهتل به فاصله ۲۰ متر به سمت شمال و جنوب خیابان، تجمع گروه‌های اپوزیسیون ایرانی ممنوع شده است. سه روز قبل، یعنی هفدهم فروردین که نمایندگان جمهوری اسلامی نخستین جلسه از دور جدید مذاکرات خود را در برجام آغاز کردند، هواداران تشکل‌های سیاسی مخالف حکومت ایران در اتریش حضوری پررنگ مقابل این هتل داشتند.

اما این بار پلیس وین پس از اعتراض نمایندگان جمهوری اسلامی به حضور ایرانیانی که به قرارداد ۲۵ ساله همکاری ایران و چین و سیاست‌‌های نظام اعتراض داشتند، محل استقرار گروه‌های مخالف را به سوی دیگر خیابان عریض «رینگ» و یا در فاصله ۱۰۰ متر پایین‌تر از گرندهتل انتقال داد.

در اولین روز مذاکرات، «کاظم غریبآبادی»، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان انرژی اتمی در پاسخ به یکی از معترضان به توافق میان ایران و چین که او و «عباس عراقچی»، سرپرست تیم مذاکره کنندگان ایران را با سوال «چرا وطن ما را فروختید؟» مورد پرسش قرار داده بود، جمله «برو گم‌شو» را به زبان آوردفیلم توهین غریب‌آبادی به زن معترض در شبکه‌های اجتماعی بارها به اشتراک گذاشته شد و رفتار او واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت.

حالا در اطراف گرندهتل، چه احزابی را می‌بینید؟

بنا بر ادعای ایرانیانی که از چهار دهه پیش در وین سکونت دارند، این نخستین بار است که اعضای «سازمان مجاهدین خلق»، «سلطنت‌ طلب‌ها» و «حزب کمونیست کارگری ایران» کنار یک‌دیگر قرار گرفته‌اند.

مقابل گرندهتل، یک پیاده‌رو و یک مسیر کنار گذر ویژه برای عبور و مرور میهمانان قرار گرفته است. چسبیده به همین کنار گذر، فضای پیاده‌روی عابران و یک مسیر ویژه دوچرخه‌سواران تعبیه شده است که خبرنگاران رسانه‌ها در این فضا ایستاده‌اند. پس از آن، خیابان رینگ به عرض تقریبی ۲۰ متر نشسته است. بعد از رینگ، محوطه‌ای سبز با مسیر دوچرخه‌ و پیاده‌رو قرار دارد. پلیس وین این منطقه سبز را به هواداران سازمان مجاهدین خلق، هواداران سلطنت‌ و نمایندگان حزب کمونیست کارگری اختصاص داده است.

ساعت ۹ و۴۵ دقیقه صبح، تیم مذاکره کننده ایران به هتل می‌رسد. عباس عراقچی، سرپرست مذاکره کنندگان ایرانی نخستین نماینده جمهوری اسلامی است که از خودرو پیاده می‌شود. جمعیت ایرانیان که تعدادشان به حدود ۱۵۰ نفر می‌رسد، به حدی از تیم مذاکره کننده فاصله دارند که حتی اطمینانی از این ‌که تیم ایرانی به هتل رسیده هم ندارند. فقط صدای شعارها بلند می‌شود.

پلاکاردهای اعتراض در قبال قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین از بیش از سه روز قبل در این محل جلب توجه ‌کرده‌اند. چند نفر تلاش می‌کنند به سوی دیگر خیابان رینگ و نزدیکی هتل بیایند و پلاکاردهای خود را به خبرنگاران نشان بدهند اما پلیس مقاومت می‌کند؛ معترضان آن سوی خیابان.

شعارها ارتباطی با هم ندارند. مجاهدین خلق «مریم رجوی»، رهبر این سازمان را ستایش می‌کنند. سلطنت طلب‌ها برای «رضا شاه» و «محمدرضا شاه» شعار می‌دهند و گروه‌های حقوق بشری برای آزادی زندانیان سیاسی. هم‌نشینی این گروه‌ها در کنار هم، یک نتیجه متفاوت از قبل دارد؛ شعارها آرام آرام با هم، هم‌سو می‌شوند.

فعالان حقوق بشر در وین مقابل هتل نمایندگان امریکا و در مسیر عبور خودروی نمایندگان جمهوری اسلامی، تصاویری از زندانیان سیاسی و حقوق بشری و فعالان محیط زیست که در زندان‌های ایران حبس شده‌اند و نیز زندانیان دو تابعیتی در ایران را همراه دارند.

در محل مذاکرات، به تعداد معترضان و خبرنگاران، شایعه وجود دارد. یکی از ادامه مذاکرات در هتل امریکایی‌ها طی ساعات آینده می‌گوید، یکی از موکول شدن مذاکرات به فردا و دیگری از تداوم این نشست‌ها برای وقت‌کشی جمهوری اسلامی تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰.

آن‌چه این‌جا، در این جغرافیا، در تناسب به سه روز قبل تفاوت پیدا کرده، بالا رفتن لحظه به لحظه تعداد نیروهای پلیس است.

وین قاعده‌ای نانوشته دارد. شما نیروهای پلیس را به ندرت در خیابان‌ها می‌بینید، مگر آن‌که درحال ماموریت باشند. پس از حمله تروریستی دوم نوامبر در منطقه یک وین که «کوجیتم فیض‌اللهی»، اسلام‌گرای تندرو هوادار «داعش» سه غیرنظامی و یک نیروی پلیس را کشت و ۲۳ نفر را مجروح کرد، انتقاداتی در مورد چرایی عدم حضور دایمی و مشهود بودن حضور نیروهای پلیس در شهر وین مطرح شد.

اما این شهر هم‌چنان بدون نمایان کردن نیروهای امنیتی، امنیت خود را حفظ می‌کند؛ مگر آن‌که سفارت جمهوری اسلامی ایران ادعا کرده باشد که نگران امنیت عباس عراقچی در وین است.

سفارت جمهوری اسلامی البته همان سفارت‌خانه‌ای است که «اسدالله اسدی» به عنوان دبیر سوم در آن حضور داشت. اسدالله اسدی یا همان «دیپلمات بمب‌گذار» به دلیل تلاش برای بمب‌گذاری در مقر سازمان مجاهدین خلق در بلژیک، به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

از: ایران وایر 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.