لاوروف در دیدار با روحانی: مذاکرات درباره مسائل نظامی و منطقه‌ جدا از برجام پیگیری شود

سه شنبه, 24ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز سه‌شنبه در دیدار با حسن روحانی گفت که مذاکرات درباره مسائل منطقه‌ای و نظامی باید «خارج از چارچوب برجام» و «با حضور کشورهای منطقه به صورت جداگانه» بررسی شود.

او موضع دولت روسیه درباره احیای برجام را «بازگشت بی قید و شرط و کامل آمریکا به برجام» دانسته و گفت درخواست این که تهران «در چارچوب برجام شرایط جدیدی را بپذیرد و یا فراتر از تعهدات خود در قالب برجام عمل کند» کاملا «غیر مفید است».

اشاره وزیر خارجه روسیه به موضع دولت آمریکا برمی‌گردد که بارها خواستار مذاکره برای رسیدن به یک توافق بلندمدت با ایران شده است که علاوه بر بحث هسته‌ای، موضوعاتی چون فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران را نیز در برگیرد.

حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران نیز در این دیدار که روز سه‌شنبه، ۲۴ فروردین، در تهران انجام شد، با تکرار موضع ایران گفت که «تنها راه آمریکا برای بازگشت به برجام، لغو تحریم‌ها است».

او تاکید کرد که باید «فضا و روابط» به سال ۲۰۱۵ برگردد و «هر آن چه در آن زمان توافق شده پذیرفته شود».

وزیر خارجه روسیه پیش از دیدار با حسن روحانی نیز در یک نشست خبری با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران شرکت کرده و موضع روسیه را منطبق با موضع ایران دانسته بود.

او همچنین اعمال تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه برخی مقام‌های نظامی و امنیتی ایران را محکوم کرد و گفت این اقدامات «بدتر از جرم» است.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۳ فروردین اعلام کرد که شش فرمانده ارشد نظامی از جمله فرمانده کل سپاه پاسداران، دو مقام امنیتی و سه زندان ایران را به اتهام نقض حقوق بشر و سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

محمدجواد ظریف نیز در این نشست به شدت از این اقدام اتحادیه اروپا انتقاد کرده و گفته است اروپا با این کار نشان داد که «دنباله‌رو تندروترین گروه‌های داخل آمریکا» و اسرائیل است و چنین کاری «بسیار جای شرمندگی دارد».

مقام‌های ایران و روسیه در این سفر همچنین دو سند شامل «موافقت‌نامه فرهنگی» و «برنامه اقدام همکاری» وزارتخانه‌های کشور را امضا کرده‌اند.

ایران و روسیه یک سند همکاری راهبردی ۲۰ ساله را در سال ۷۹ امضا کرده‌اند که مهلت آن اسفند سال گذشته به پایان رسید.

کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو به خبرگزاری ایرنا گفته است ایران و روسیه قصد «به‌روزرسانی» این سند را دارند و پیش‌نویس سند همکاری جدید توسط وزارت خارجه ایران تهیه شده است.

او به زمان تصویب این سند اشاره نکرده، ولی گفته پس از اجماع داخلی درباره این سند، پیش‌نویس نهایی «تحویل مقات روس خواهد شد و بعد از تایید مقامات روس مذاکرات دوجانبه بین کشور برای نهایی‌سازی شکل خواهد گرفت».

مقام‌های حکومت ایران این سند همکاری را مشابه سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین دانسته‌اند که امضای آن با انتقادهای گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران مواجه شد و در شبکه‌های اجتماعی از آن به عنوان سند «فروش ایران به چین» نام برده می‌شود.

امضای سند همکاری با چین و تلاش برای امضای سند همکاری با روسیه در چارچوب سیاست «نگاه به شرق» دنبال می‌شود که در سال‌های اخیر از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به عنوان محور سیاست خارجی جمهوری اسلامی تعیین و اعلام شده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.