کارگران پیمانی ایران بر سر دو راهی ابتلا به کرونا و مرخصی اجباری

پنجشنبه, 26ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

با شدت گرفتن شیوع کرونا در ایران برخی کارگران پیمانی به مرخصی اجباری و بدون حقوق فرستاده شده‌اند. رئیس اتحادیه کارگران قراردادی می‌گوید آنهایی که هنوز در محل کار حضور می‌یابند با خطر ابتلا به کرونا روبرو هستند.    

تجمع اعتراضی کارگران مقابل استانداری خوزستان به خاطر دستمزدهای عقب افتاده

تجمع اعتراضی کارگران مقابل استانداری خوزستان به خاطر دستمزدهای عقب افتاده

کارگرانی که قرارداد رسمی ندارند و حقوق ثابت ماهانه دریافت نمی‌کنند در شرایط تشدید شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ یا بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند، یا درگیر مشکلات معیشتی می‌شوند.

برخی کارگاه‌ها شاغلان خود را به مرخصی اجباری بدون حقوق می‌فرستند و این کارگران در اغلب موارد از کمک‌های معیشتی بی‌نصیب می‌مانند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با تائید این مسئله می‌گوید کارگران در دوره مرخصی اجباری حقوقی دریافت نمی‌کنند.

کرونا بهتر از بیکاری؟

خبرگزاری ایسنا پنج‌شنبه، ۲۶ فروردین از قول فتح‌الله بیات نوشت: «از این رو با توجه به آنکه معیشت کارگران وابسته به کار و درآمد آنها است ترجیح می‌دهند کرونا بگیرند ولی کارشان را از دست ندهند.»

به گفته بیات در شرایطی که وزیر بهداشت، سعید نمکی به تازگی گفته شیوع کرونا در اغلب مناطق ایران از وضعیت قرمز (بسیار پرخطر) به وضعیت سیاه در حال تغییر است، ادامه کار در بسیاری از مجموعه‌های اقتصادی “به نوع نظارت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها” باز می‌گردد.

او با اشاره به این که کارگران، به خصوص در واحدهای تولیدی و مونتاژ، برخلاف شاغلان اداره‌ها و کارمندان امکان دورکاری ندارند تاکید کرد که اغلب کارگران از وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کنند و این مسئله خطر ابتلای آنها را افزایش می‌دهد.

رئیس اتحادیه کارگران پیمانی می‌گوید بخش بزرگی از کارگران این حوزه قراردادهای کوتاه‌مدت دارند و نگرانند در صورت مرخصی گرفتن دوباره به کار گرفته نشوند و به همین دلیل با وجود خطر ابتلا به کرونا ترجیح می‌دهند کار خود را از دست ندهند.

بیکاران جامانده از دریافت بیمه بیکاری

مطابق برآوردها تعداد کسانی که به خاطر کرونا بیکار شده‌اند دست‌کم به دو میلیون نفر می‌رسد. سازمان تامین اجتماعی ماه گذشته گفته بود در دوران کرونا یک میلیون و ۲۳۰ هزار نفر واجد شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری شده‌اند.

خبرگزاری مهر میانه اسفند ماه از قول مسعود بابایی، مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار گزارش داد که در سه ماهه نخست شیوع کرونا ۷۶۰ هزار بیکارشده بر اثر پاندمی بیمه بیکاری دریافت کرده‌اند.

با این همه تا کنون آمار دقیقی از تعداد کسانی که به خاطر کرونا بیکار شده و از دریافت بیمه بیکاری جامانده‌اند منتشر نشده است. افزون بر این آماری از کارگران مبتلا نیز در دست نیست.

بیخبری از تعداد کارگران مبتلا

ناصر چمنی، رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران روز چهارشنبه به ایسنا گفت: «تنها جایی که آماری از مبتلایان به کرونا داده نشده جامعه کارگری است، در حالی که اگر این آمار ارائه می‌شد متوجه می‌شدیم که چند درصد کارگران مبتلا شده‌اند.»

چمنی می‌گوید وقتی کارگری کرونا می‌گیرد باید از مرخصی استعلاجی استفاده کند که بعد از دو ماه دوندگی تنها ۶۰ درصد “غرامت دستمزد ایام بیماری با توجه به هزینه‌های سنگین درمان” به او تعلق می‌گیرد.

تا کنون و به ویژه در دوران اوج کرونا، واحدهای کوچک اقتصادی، نظیر اغذیه‌فروشی‌ها، تولیدکنندگان خرد پوشاک، و واحدهایی که به آنها “زیرپله‌ای” گفته می‌شود با مشکلات جدی‌تری روبرو بوده و بسیاری از شاغلان آنها بیکار شده‌اند.

علی اصلانی، عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار به تازگی گفته است در حال حاضر “نزدیک به ۷ میلیون کارگر زیرپله‌ای” داریم که حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار را هم نمی‌گیرند و این نگرانی وجود دارد که سال جاری به تعداد آنها افزوده شود.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.