سیمین فهندژ: می‌خواهند با افزایش فشارها، جامعه بهایی را از پا بیاندازند

جمعه, 27ام فروردین, 1400
اندازه قلم متن

 

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی، در روزهای گذشته بیش از ۲۵ شهروند بهایی در شهرهای شیراز، مشهد، بندرعباس و کرج بازداشت و احضار شدند یا منازل آن‌ها مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت.

این اقدام وزارت اطلاعات و قوه قضاییه ایران در زمانی انجام شد که کشور با آغاز موج چهارم شیوع بیماری کرونا مواجه است و اکثر شهرها در وضعیت پرخطر و قرمز قرار دارند.

زندان‌ها از پر ریسک‌ترین مکان‌های ابتلای بیماری به‌شمار می‌روند.  حضور ماموران وزارت اطلاعات در منازل بهاییان و تفتیش لوازم منزل آن‌ها هم مغایر پروتکل‌های بهداشتی است که مسوولان بهداشتی کشور بر آن تاکید می‌کنند.

«ایران‌وایر» در همین رابطه با «سیمین فهندژ»، نماینده جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل متحد گفت‌وگو کرده است.

نماینده جامعه جهانی بهایی در ارتباط با هم‌زمانی موج جدید احضار و بازداشت بهاییان در چند روز گذشته با شیوع گسترده بیماری کرونا در ایران گفت: «آزار و اذیت بهاییان همیشگی بوده و در چند دهه گذشته هیچ‌گاه قطع نشده است. ولی در دوره‌هایی فشارها شدت یافته‌اند و الان هم با وجود بحران کرونا که ایران با آن دست به گریبان است و همه شهروندان تحت فشارهای اقتصادی، روانی و غیره هستند، دولت ایران سعی دارد با افزایش فشارهای بیشتر بر شهروندان بهایی، جامعه بهایی را از پا بیاندازد. متاسفانه ما در چند روز گذشته شاهد این بودیم که دولت ایران به جای این‌که مانند همه دولت جهان، به وظیفه‌ حفاظت از شهروندانش در این شرایط بپردازد و راه‌کارهایی را برای بیرون بردن کشور از این بحران پیدا کند، فشارهای بیشتری را بر بخشی از جامعه، یعنی جامعه بهایی گذاشته است و بهاییان را به خاطر اعتقاداتشان دستگیر، زندان و حتی با یورش به خانه‌های‌ آن‌ها، خیلی از وسایل شخصی این افراد را هم مصادره کرده است.»

سیمین فهندژ معتقد است اتفاقی که برای بهاییان در ایران می‌افتد، «تفتیش دینی» است: «آزار و اذیت بهاییان این بار هم مانند دفعات گذشته به خاطر اعتقاد آن‌ها به دیانت بهایی بوده است. اتفاقی که برای بهاییان در ایران می‌افتد، تفتیش دینی است. با این‌که در قوانین ایران و اسلام تفتیش دینی ممنوع شده است، با این حال بهاییان همواره در ایران با تفتیش دینی و اعتقادی مواجه بوده‌اند. حقیقت این است که بهاییان ایران فقط به دلیل اعتقاد قلبی‌ خود به دیانت بهایی، آزار و اذیت می‌شوند و این بازداشت‌ها و دستگیری‌های اخیر هم فقط به این خاطر بوده‌اند.»

اشاره فهندژ به اصل بیست و سوم «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» است که در آن بیان شده تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مواخذه قرار دارد.

آمارها نشان می‌دهند در یک سال گذشته که ایران مانند اکثر کشورهای دنیا درگیر بحران بیماری کووید – ۱۹ بوده، فشار بر شهروندان بهایی به طرز محسوسی افزایش یافته است. ده‌ها شهروند بهایی در شهرهای مختلف ایران بازداشت، زندانی و محاکمه می‌شوند و منازل‌ آن‌ها مورد تفتیش قرار گرفته‌اند. دو دادگاه تجدیدنظر در تهران و مازندران مالکیت بهاییان روستا «ایول»، از توابع ساری بر اموال و املاک‌شان را نامشروع اعلام کردند و به مصادره این اموال و املاک به نفع «ستاد اجرایی فرمان امام» رأی دادند.

«جامعه‌ دفاع از حقوق بشر در ایران» نسخه‌ای از جمع‌بندی جلسه‌ فوق محرمانه «کمیسیون اقوام، فرق و مذاهب» با شرکت ۱۹ سازمان امنیتی و اطلاعاتی در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ در ساری منتشر کرد که در آن، تصمیم‌هایی برای افزایش قابل توجه سرکوب اقلیت‌های دینی ناپذیرفته در قانون اساسی جمهوری اسلامی، به ویژه پیروان آیین بهایی و درویشان گرفته شده است.

با توجه به این اقدامات، به نظر می‌رسد حاکمیت ایران در این برهه از زمان که توجه رسانه‌ها و مردم به بحران کرونا و مشکلات ناشی از آن معطوف است، از فرصت به‌دست آمده برای تشدید آزار و اذیت شهروندان بهایی استفاده می‌کند. سیمین فهندژ در پاسخ به این پرسش که آیا حکومت ایران از بیماری کرونا به عنوان حربه جدیدی برای آزار و اذیت بهاییان بهره گرفته است، گفت: «دولت ایران همیشه از هر بهانه‌ای برای آزار و اذیت بهاییان استفاده کرده است. در طی سال‌ها، حاکمیت ایران سعی کرده با دروغ‌ها و اتهامات مختلف، بهاییان را در ایران مورد هدف قرار بدهد و از هر بهانه‌ای برای سرکوب کردن بیشتر آن‌ها استفاده کند. در بحران کرونا، همه شهروندان، از جمله بهاییان با مشکلات و فشارهای سختی روبه‌رو هستند اما حکومت ایران با آزار و اذیت آن‌ها در این موقعیت، فشار مضاعفی را بر بهاییان وارد می‌کند.»

فهندژ می‌گوید هدف دولت ایران همیشه این بوده است که فشارها را بر بهاییان  از هر طریقی بیشتر و بیشتر کند و با سلب حقوق شهروندی، مانند حق کار و تحصیل، آن‌ها را مجبور کند از دیانت خود دست بردارند. اما بهاییان همیشه یک خواسته داشته‌اند و آن این بوده است ‌که در کشورشان مانند سایر شهروندان، بدون آزار و اذیت یا سلب حقی بتوانند زندگی کنند. این یک خواسته بسیار ساده است که در کشورهای دیگر وجود دارد ولی دولت ایران نتوانسته است حتی خواسته‌ای به این سادگی را برای بخشی از شهروندان کشورش تامین کند.

در ماه‌های گذشته، مصادره اموال و اخراج بهاییان روستای ایول، هم‌چنین بازداشت و انتقال «تورج امینی»، مورخ بهایی دوران قاجار به زندان، با واکنش جهانی مواجه شد. در پایان از نماینده جامعه جهانی بهایی پرسیدیم آیا عکس‌العمل‌های جهانی نسبت به نقض حقوق شهروندی بهایی، تاثیری در رفتار حکومت ایران با بهاییان دارد؟

سیمین فهندژ ‌گفت: «فشارهای بین‌المللی همیشه موثر بوده‌اند. تاریخ نشان می‌دهد که همیشه عدم فشارهای جهانی به دول ستم‌گر موجب شده است تا آن‌ها به ظلم و ستم به شهروندان‌ ادامه دهند و حتی آن را شدیدتر هم کنند. ولی همیشه این اطلاع‌رسانی بوده که کمک کرده است تا این آزار و اذیت‌ها به گوش دنیا برسند و اقدامات بین‌المللی رخ دهند و همیشه هم موثر بوده و هستند. به همین دلیل، امروز دولت ایران دیگر نمی‌تواند بدون پاسخ‌گویی به جامعه جهانی، آزار و اذیت بهاییان در ایران را ادامه و در تاریکی انجام دهد.»

از : ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.