سازمان حفاظت محیط‌زیست از ساکنان اطراف زیستگاه‌های «گاندو» خواسته است که برای حفاظت از فرزندانشان اجازه نزدیک شدن را به این زیستگاه‌ها ندهند.

پنجشنبه, 9ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن


این روزها دقیقا همان زمانی است که نباید نزدیک گاندوها شد،غریزه حفاظت از فرزندان در فصل زادو ولد، گاندوهای گوشه‌گیر را از انزوا خارج می‌کند، سازمان حفاظت محیط‌زیست از ساکنان اطراف زیستگاه‌های «گاندو» خواسته است که برای حفاظت از فرزندانشان اجازه نزدیک شدن را به این زیستگاه‌ها ندهند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وحید پورمردان مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با هشدار نسبت به نزدیک شدن به زیستگاه گاندوها و برکه ها، گفت: گاندو ( تسماح پوزه کوتاه ) در تمام سال غیر از فصل زاد و ولد، منزوی است. گاندوها مهاجم نیستند اما در فصل بهار و از اواخر اردیبهشت که فصل زاد و ولد شروع می شود، مادران نسبت به دفاع از نوزادان در برابر گاندوهای جوان و کسانی که به زیستگاه آنها نزدیک شوند، حساسیت بیشتری نشان می دهند.

وی با تاکید بر اینکه از پایان اردیبهشت ماه فصل زاد و ولد گاندوها شروع و در آن زمان گاندوی مادر به شدت مهاجم می شود، اظهار داشت: گاندوهای جوان نیز با توجه به اینکه هم نوع خوار هستند، به نوزادان گاندو حمله می کنند، این موضوع نیز درصد حساسیت گاندو مادر را برای حفاظت از نوزاد خود بیشتر می کند به همین دلیل گاندو که در تمام سال موجودی منزوی، گوشه گیر و آرام است در این فصل باعث صدمه دیدن برخی از افراد می شود.

وی افزود: بسیاری از مردم به دلیل گرمای هوا شنا و آبتنی می کنند، تعدادی نیز به دلیل نیازهای آبی، برای شستشوی ظروف و لباس ها به سمت برکه‌ها و رودها می روند، در این بین شیطنت بچه ها نقش بسزایی دارد به دلیل اینکه بچه ها در طول سال خطری از جانب گاندو نمی بینند و گاندو را موجود مقدسی می دانند بر این اساس هر جا که گاندو باشد، آنجا آب فراوانی وجود دارد. در راستای همین اطمینان، بعضا سر نترسی دارند و در نهایت حوادث تلخ رخ می دهد.

 لزوم اطلاع رسانی خطرات نزدیک شدن به گاندوها در فصل زاد و ولد
مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اشاره به همکاری استانداری و فرمانداری استان برای اطلاع رسانی خطرات نزدیک شدن به گاندوها در فصل زاد و ولد، تصریح کرد: ۱۰۰ درصد اتفاقاتی که در زیستگاه گاندوها رخ داده نشان می دهد که ما به زیستگاه آن ها ورود کرده‌ایم. از سویی بارش هایی را پیش رو داریم. این بارش ها در منطقه سرباز و سیل های مقطعی باعث جا به جایی گاندوها از زیستگاهشان می شود، البته محیط بانان در مناطق هستند و گاندویی که از زیستگاه خارج می شود را زنده گیری و به زیستگاهش منتقل می کنند.

پورمردان با اشاره به درگذشت دردناک کودکی از اهالی روستای کشاری در سال ۹۴، گفت: این پسر بچه برای شنا رفته بود که گاندو پای او را گرفته و به زیر آب می کشد؛ پس از آن نیز دست دختر بچه ای به نام حوا رییسی قطع شد؛ پای پسر بچه دیگری آسیب دید و دست پسر بچه دیگری نیز قطع شد.

وی افزود: متاسفانه این اتفاق برای بچه ها رخ می دهد، اکنون نیز به دلیل شیوع کرونا مدارس تعطیل است؛ بچه ها هیچ سرگرمی ندارند و تنها سرگرمی آنها شنا و نزدیک شدن به آب ها است.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اشاره به مکاتبات فراوان برای احداث پارک بازی بچه ها توسط خیرین و دستگاه های متولی، گفت: سکوهایی برای شستشوی ظروف و لباس برای بانوان، توسط خیرین در نظر گرفته شده است که در فضای بهداشتی کارها را انجام دهند. این سکوها به زودی آماده می شوند.

پورمردان با تاکید بر اینکه مشکل اصلی منطقه کمبود آب است، ادامه داد: سال گذشته تقریبا خانه به خانه روستاها را بررسی کردیم. مردم شناخت خوبی نسبت به گاندوها دارند. آمار حوادث نشان می‌دهد حمله ها به بچه ها بوده، هیچ گاندویی تا کنون برای تغذیه به مردم حمله نکرده است و در چهار تا پنج حمله اخیر نیز هیچ انسانی را نخورده است؛ دست و پای قطع شده را نخورده و بچه ای را که زیر آب برده، رها کرده است. گاندو اگر حمله می کند به عنوان دفاع است چون حیوان مهاجمی نیست. گاندو تنها از بچه های خودش محافظت می کند.

وضعیت گاندوها پایدار است

وی همچنین با اشاره به وضعیت گاندوها، گفت: در زیستگاه‌ها ۴۲۰ تمساح داریم که وضعیت پایداری دارند و به تلاش NGO ها، رسانه ها و محیط بانان، هیچ گونه تعارضی بین انسان و تمساح نیست.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: نبود تعارض بین انسان و تمساح، وظیفه ما را سنگین تر می کند که مردم را آگاه کنیم تا در این فصل و در دو سه ماه آینده به زیستگاه تمساح و برکه ها نزدیک نشوند تا شاهد حوادث تلخ نباشیم.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.