جبهه ملی ایران: وضعیت معیشتی کارگران ایرانی در سطح «بحران» قرار دارد

جمعه, 10ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

وضعیت معیشتی کارگران ایرانی در سطح «بحران» قرار دارد

بر اساس آمار رسمی، جامعه‌ی کارگری در ایران با احتساب بازنشستگان و خانواده های آنان، نزدیک به ۴۸ میلیون نفر اعلام شده است. سخن از مشکلات و اوضاع معیشتی کارگران، سخن از مشکلات بیشتر از نیمی از جامعه ایران است. جامعه‌ای که از یک سو با بحران بیماری کرونا درگیر است و از سوی دیگر با سوء مدیریت و بی‌عدالتی. بی‌ثباتی قیمت‌ها، تورم افسار گسیخته، دستمزدهای ریالی و چندین برابر زیر خط فقر و هزینه‌های دلاری، زندگی میلیون ها کارگر و مزدبگیر را در سراشیبی سقوط قرار داده است. بر اساس اعلام کارشناسان اقتصادی خط فقر ۱۰ میلیون تومان اعلام شده است اما کارگران هنوز بین ۳ تا ۴ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. اقتصادی که در آن طبقه کارگر زیر خط فقر زندگی می کند اقتصادی عقب افتاده و استثماری است کارگران از یک سو بایستی با سوء مدیریت و جهل و بی توجهی و فساد های نجومی مدیران و تصمیم‌گیران و قانونگذاران روبرو شوند و از سوی دیگر باید درگیر و نگران بیماری و مرگ ناشی از کرونا باشند. سرانه درمان برای کارگران ناچیز است و بودجه‌ای برای همسان‌سازی مستمری بازنشستگان وجود ندارد. سرمایه کارگران به آسانی به تاراج می‌رود و معیشت کارگران در گرو تصمیم‌های نابخردانه و درگیری‌های سیاسی، روز به روز نابود می‌شود. این روزها کارگران برای تامین نیازهای ابتدایی سفره خانواده خود هم با سختی روبرو هستند و نمی‌توانند از پس هزینه‌های سرسام‌آور زندگی برآیند.

در این شرایط باید از حاکمیت پرسش کرد که راهکار شما برای حل مشکلات جامعه کارگری چیست و چرا هر ساله این مشکلات بیش از پیش افزایش می‌یابد؟ آیا ارکان زندگی کارگران بایستی گروگان تفکرات و سیاست های جاهلانه و اقدامات ایدئولوژیک شما باشد؟ سیاست های نا درست باعث ایجاد تورم و گرانی طاقت فرسا در کشور شده و آثار آن بر سر اقشار کم در آمد جامعه فرو می‌ریزد. از سوی دیگر قوانین غیر کارشناسی برای جامعه کارگری بحران مضاعف و فاجعه‌ باری را رقم زده است. بر اساس گفته‌ی معاون وزیر کار، ۹۸ درصد از جامعه کارگری قراردادی هستند و این مفهومی جز فاجعه برای این قشر زحمتکش ندارد. در جامعه‌ای که در نتیجه سوء مدیریت، رشد اقتصادی منتفی شده و حکومت توانایی ایجاد اشتغال را نداشته باشد، عرضه و تقاضا در بازار کار همخوانی نخواهد داشت و از سوی دیگر اگر امنیت شغلی وجود نداشته باشد باید شاهد اخراج گسترده کارگران باشیم. قراردادهای موقت امنیت اقتصادی و روانی جامعه کارگری را هدف قرار داده و فشارهای مضاعفی را بر کارگران و خانواده‌های آنان وارد می‌کند. این مشکلات از جامعه بدون شک وارد محیط خانواده کارگران خواهد شد و یک سیکل معیوب اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی در جامعه ایجاد می‌ نماید که هزینه‌های بیشماری را به تمامی جامعه تحمیل میکند.

جبهه ملی ایران با گرامیداشت روز جهانی کارگر خواستار احقاق حقوق کارگران شرافتمند ایران است و اعتقاد دارد تامین این حقوق جز در سایه آزادی و استقرار یک حاکمیت ملی و مردم‌سالار تحقق نخواهد یافت.

    تهران- دهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

    هیات رهبری اجرائی جبهه ملی ایران

https://jebhemeliiran.org/


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.