خشکیدگی چاه‌های آب دهدز، آغاز رسمی تنش آبی در خوزستان

جمعه, 10ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

استان‌وایر- خبرگزاری «ایلنا» از وخامت شرایط آبی در دهدز استان خوزستان، خشکی چاه‌ها و آغاز رسمی تنش آبی در این استان خبر داده است.

«هژبر کیانی»، دبیر «انجمن دوست‌داران محیط زیست خوزستان» در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته است: «علی‌رغم تمامی هشدارهای مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد و گزارش‌های ارزیابی انجمن دوست‌داران طبیعت و محیط‌زیست خوزستان، به دلیل تعلل وزارت نیرو، سازمان آب و برق خوزستان و شرکت آبفا، دو حلقه چاه از مجموع چهار حلقه چاه باقی‌مانده دهدز خشک شده‌اند. او هشدار داده است که به زودی در برخی از روستاهای منطقه دهدز، جیره‌بندی آب آغاز خواهد شد.

دهدز شهری است که در میان سدهای کارون۳ و ۴، در محاصره آبی قرار دارد اما به علت عدم توجه مدیران و مسوولان آبی و وزارت نیرو، مدت‌ه ااست با مشکل آب روبه‌رو است.

به گفته هژبر کیانی، کمیته حقوقی انجمن دوست‌داران طبیعت و محیط‌زیست خوزستان به‌صورت رسمی شکایت از دستگاه‌های مسبب بحران آب دهدز را در دستور کار خود قرار داده است.

این فعال اجتماعی مواردی هم‌چون طرح‌های انتقال آب از کارون در سرشاخه‌های این رودخانه را از دلایل خشکی آن اعلام کرده و گفته است: «اراده وزارت نیرو برای خشکانیدن جلگه خوزستان و مهاجرت مردم، پیامدهای خطرناکی به دنبال خواهد داشت.»

پیش از این کارشناسان و فعالان محیط‌زیست از تنش آبی در دست‌کم ۲۵۰ شهر ایران در تابستان ۱۴۰۰ خبر داده بودند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.