جبهه ملی ایران: روز معلم بر معلمان ایران زمین مبارک باد

یکشنبه, 12ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

روز معلم بر معلمان ایران زمین مبارک باد

در روز ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۴۰، دکتر ابوالحسن خانعلی دبیر دبیرستان جامی تهران، در راه اعتراض به مشکلات صنفی و حقوق پایمال شده معلمان و خواسته های ملی و آزادیخواهانه آنان، در میدان بهارستان با گلوله عوامل حکومت دیکتاتوری وقت ,به شهادت رسید. وقوع این رویداد تلخ و ضد بشری موجب گردید که از آن پس روز ۱۲ اردیبهشت، در تاریخ این سرزمین به عنوان روز معلم نامیده شده و الهام بخش حرکت‌های آزادی‌خواهانه معلمان ایرانی باشد.

اهمیت تمامی فعالیت‌ها و مشاغل در هر جامعه‌ای با بررسی نقش، جایگاه و نیز اثر گذاری آن ها در پیشرفت وتعالی جامعه سنجیده می‌شود و در این بین نقش تعلیم و آموزش انسان جایگاه رفیعی داشته و رسالت عظیمی را بر عهده معلمان وظیفه شناس می گذارد. معلمان انسانهایی شریف، دلسوز و پاک سرشت هستند که نقشی کلیدی در انتقال دانش و پرورش افکار و تحکیم زیربنای فرهنگی جامعه را بر عهده دارند. در مباحث توسعه جوامع یکی از مهمترین شاخصه‌های مطرح، انتقال دانش و دادن آموزش است. جوامعی مسیر رشد و توسعه را با سرعت می‌پیمایند و در توسعه اقتصاد، سیاست، فرهنگ و پیشرفت علم و دانش موفق خواهند بود که به این مقوله نگاه ویژه و برنامه جامعی داشته باشند. تقویت و تامین نیازهای آموزشی کشور یکی از مهمترین راههای هموار کردن این مسیر است و بخش بزرگی از این نیازهای آموزشی تربیت، به کارگیری، پشتیبانی و حمایت از آموزگاران و دبیران و همه معلمان در تمام سطوح است. شوربختانه در این سالها حکومت جمهوری اسلامی، در تامین نیازهای آموزشی به خصوص در حوزه رفاه و تامین معلمان قصور داشته و ناکام بوده و عمل کردش تنها نارضایتی شدید فرهنگیان را در پی داشته است. تا زمانی که مشکلات این قشر فرهیخته جامعه حل نشود نظام آموزشی با نارسایی و مشکلات رو در رو خواهد بود و هزینه ی این مشکلات بی شک در آینده بسیار افزون تر و خسارت‌بار تر خواهد گردید.

این روزها که از یک سو وضعیت اقتصادی نابسامان، گرانی سرسام آور و تورم افسار گریخته ناشی از سوء مدیریت ها و سوء سیاست ها و فساد های مالی با ارقام نجومی پدیدار شده، و از سویی دیگر بیماری کرونا شرایط بسیار سختی را بر تمامی مردم جامعه تحمیل کرده است، لاجرم معلمان نیز در این اوضاع، علاوه بر این مشکلات و نداشتن حقوق کافی برای تامین یک زندگی متعارف، مورد بی‌مهری روزافزون از سوی حکومت قرار گرفته اند. و نمایندگان آن ها به جرم حق طلبی در زندان ها به سر می برند. تورم و گرانی، نابسامانی‌های اداری، جلوگیری از فعالیت‌های صنفی مستقل و تشکیل اتحادیه، بی‌عدالتی و کاهش منزلت و جایگاه اجتماعی ناشی از مدیریت ضعیف و نابسامان، موقعیت و شرایط زندگی فرهنگیان را در مخاطره قرار داده است. عدم بهبود وضعیت نظام آموزشی به خصوص شرایط معیشتی فرهنگیان، پیامدهای ناگواری را در پی خواهد داشت. با تکیه بر علم، دانش و تجربه، راهکارهای حل مشکلات معلمان شریف ایران، پیگیری این موارد میباشد. کلیه معلمان زندانی که به جرم دفاع از حقوق صنفی و ملی خود در پشت میله های زندان قرار گرفته اند باید هرچه زود تر آزاد شوند. موانع موجود بر سر راه ایجاد تشکل های صنفی معلمان باید برچیده شود. افزایش حقوق و تامین امکانات مالی و رفاهی و رفع فقر و محرومیت از زندگی معلمان. بالابردن منزلت اجتماعی معلمان در بستر ایجاد تشکل های علمی و صنفی. اجرای عدالت در ضریب های حقوقی. بالابردن جایگاه تعلیم و تربیت از طریق تغییر سیاستهای کلان کشور در جهت اولویت دادن به سرمایه گذاری در آموزش و پرورش. اصلاح شیوه های گزینش و پرورش آموزگار و بالا بردن دانش، توانایی ها و مهارت های علمی و آموزش آموزگاران. اجرای سیاست تمرکز زدایی و فراهم کردن زمینه مشارکت همه جانبه آموزگاران در آموزش و پرورش. اصلاح مدیریت نیروی انسانی و استقرار نظام شایسته سالاری. تقویت کردن و اعتبار بیشتر دادن به بیمه درمانی معلمان و در پایان پرداخت مطالبات فرهنگیان.

جبهه ملی ایران روز معلم را گرامی می دارد و این روز را به تمامی معلمان فرهیخته و دلسوز ایران زمین تبریک می‌گوید و پشتیبانی خود را از فعالیت‌های صنفی مستقل و حق‌طلبانه فرهنگیان اعلام می‎‌دارد. و خواهان آزادی فوری تمام معلمان زندانی و همه زندانیان سیاسی و عقیدتی در سراسر ایران است.

   تهران – دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۰

   هیات رهبری اجرائی جبهه ملی ایران

https://jebhemeliiran.org/


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.