گزارشی از روز کارگر در ایران ۱۴۰۰

شنبه, 11ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

 


امروز ۱۱ اردیبهشت در حالی روز کارگر در ایران برگزار شد که همانند سالیان پیش کارگران و فعالان مدنی در بند بوده و امکان فعالیت های سندیکاها و تشکل های کارگری میسر نمی باشد.
بنا به گزارش های رسید در شهر های  کرج، کرمانشاه، شوش، مشهد و تبریز و سنندج تجمعات کارگری با وجود محدودیتهای دولت و برخورد های نیروی انتظامی برگزار شد.
در این تجمعات که به دعوت گروه های سندیکایی و تشکل های کارگری و کانون های بازنشستگان مانند اتحادیه آزاد کارگران ایران صورت گرفته بود کارگران و مردم با اعتراض به وضعیت بدمعیشتی و نبود امنیت شغلی اعتراض کرده و خواستار آزادی کارگران ، معلمان و فعالان مدنی و سیاسی زندانی شدند.

بنا به گزارش های رسیده تظارهرات در شهر های تهران و سنندج با دخالت پلیس و برخورد خشنونت بار نیروهای انتظامی همراه بود که منجر به بازداشت بیش از ۳۰ نفر از تظاهر کنندگان داشته است.
از جمله بازداشت شدگان در سنندج می توان به شیث امانی، عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و نماینده سابق کارگران کارخانه نساجی کردستان اشاره کرد.

پیش از این اعلام شده بود که ماموران وزارت اطلاعات در تماس‌ تلفنی با اعضای «اتحادیه آزاد کارگران ایران»، از جمله جعفر عظیم‌زاده و پروین محمدی، به آنان گفته بودند که حق برگزاری یا شرکت در تجمع مربوط به این روز را ندارند.

از سوی دیگر جمعی از کنشگران مدنی و فعالان کارگری امروز در تکریم یادبود ستار بهشتی  به دیدار مادر او ” گوهر عشقی” رفتند.خانم عشقی در پیامی گفته است نمی‌تواند روز کارگر را تبریک بگوید، چرا که سفره کارگران خالی است و حکومت ایران، که او آن را “جمهوری روسی اسلامی” خواند، به کارگران ظلم می‌کند.

ستار بهشتی، وبلاگ‌نویسی که در سال ۱۳۹۱ زیر شکنجه کشته شد از جمله فعالان کارگری بود که در اثر شکنجه در بازداشتگاه نیروی انتظامی کشته شد.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.