کارزار “رأی نمی‌دهم”: تلاش برای تغییر موازنه قوای اجتماعی در ایران

شنبه, 11ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

جمعی از کنشگران مدنی و سیاسی در کارزاری از مردم ایران دعوت کرده‌اند تا با تحریم فعال انتخابات تلاش جمهوری اسلامی برای به دست آوردن مشروعیت از دست رفته‌اش را خنثی کنند.    

Iran Kampagne ich werde nicht wählen

گروهی از کنشگران سیاسی و مدنی کارزاری با نام “رأی نمی‌دهم” به راه انداخته‌اند. در بیانیه‌ای با امضای ستاد اجرایی این کارزار، انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ یک “انتخابات نمایشی” نامیده شده که تنها “کسانی را که مورد اعتماد کامل برای خدمت به نظام باشند و از غربالگری مهندسی انتخابات نهاد ولایت فقیه گذشته باشند، صالح برای انتخاب شدن تشخیص می‌دهد”.

به همین دلیل فعالان این کارزار انتخابات پیش رو را  “خارج از موازین انتخابات آزاد و منصفانه” و تحریم آن را “دفاع از شان رای و کرامت انسانی شهروندان ایرانی” دانسته‌اند.

نویسندگان این بیانیه از “تحریم فعال” صحبت کرده و آن را تلاشی برای  “مشروعیت زدایی” از نظام جمهوری اسلامی دانسته‌ و نوشته‌اند: «حداقل سازی رای‌های ماخوذه، شکست سنگینی برای متولیان و کارگزاران استبداد دینی خواهد بود.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «نه به صندوق‌های رای تزئینی، به معنای نه گفتن به تبعیض، اختناق، فقر گسترده، فساد نهادینه شده و تنزل نهاد انتخابات به پوششی برای اختفای ماهیت اقتدارگرا و مردم ستیز نظام است.»

هدف این کارزار “بی‌اعتبارسازی تلاش رژیم برای ترمیم مشروعیت از دست رفته” و نیز “مقاومت در برابر انحراف پتانسیل سازنده جامعه از طریق مشارکت در سازوکار انتخاباتی موجود و تنزل سطح خواسته‌ها” عنوان شده است.

کنشگران این کارزار، تحریم انتخابات را “قسمتی از مسیر گذار به دموکراسی و انتخابات آزاد و منصفانه” می‌دانند.

این افراد کارزار تحریم انتخابات را ادامه مسیر اعتراضات دی ۹۶ و آبان ۹۸ دانسته و أن را در راستای “تغییر موازنه قوای اجتماعی به نفع تقویت تغییرات بزرگ و ساختاری سیاسی در ایران” عنوان کرده‌اند.

تقویم زمانی فعالیت‌های این کارزار به سه بخش تقسیم شده است: بین موعد ثبت نام تا تبلیغات، تبلیغات انتخاباتی و روز اخذ رای. مهدیه گلرو، فعال سابق دانشجویی نیز به عنوان سخنگوی این کارزار معرفی شده  است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.