محیط زیست مجوز واردات حیات وحش را صادر نکند،مقصر دانستن گمرک در مرگ گورخر قابل توجیه نیست

چهارشنبه, 15ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

محیط زیست مجوز واردات حیات وحش را صادر نکند/مقصر دانستن گمرک در مرگ گورخر قابل توجیه نیست

به‌دنبال تلف شدن یک راس گورخر نر آفریقایی که هفته گذشته به ایران منتقل شده بود، یک فعال حقوق حیوانات ضمن تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نباید مجوز واردات گونه‌های حیات وحش به کشور و باغ‌ وحش‌ها را صادر کند، گفت: تا زمانی‌که سازمان حفاظت محیط زیست رویه نظارت و عملکرد خود را در این زمینه تغییر ندهد، شاهد تلفات حیوانات در باغ‌ وحش‌های کشور خواهیم بود.

سپهر سلیمی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به وضعیت نامناسب باغ‌ وحش‌های کشور اظهار کرد: در تمام دنیا علی‌رغم این ادعا که هدف از فعالیت باغ‌ وحش حفاظت و نگهداری از گونه‌های حیات وحش است اما عملا این مراکز جنبه سرگرمی دارد و تفاوتی با سینما و ‌پارک ندارند. حیوانات نیز در این مراکز تلف می‌شوند و این مساله هیچ اهمیتی برای باغ‌ وحش‌داران ندارند چراکه مانند یک دستگاه شهربازی که از بین می‌رود آن را جایگزین می‌کنند و تنها جان حیوانات است که در این میان نادیده گرفته می‌شود.

این حامی حقوق حیوانات مدعی است: متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه نظارت و کنترل بر باغ‌ وحش‌ها منفعل عمل کرده و تاکنون ‌درپی مرگ حیوانات در این مراکز هیچ اقدام موثری انجام نداده است. هیچ نهاد متولی بر این مراکز از جمله باغ وحش هویزه در اهواز که حیوانات نگهداری شده در آن مجبور هستند دمای ۶۰ درجه تابستان را در قفس‌های تنگ تحمل کنند نظارت ندارد.  

سلیمی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد درآمد بسیار بالای تجارت حیات وحش و باغ‌ وحش‌ها باعث شده سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به این مسائل توجه چندانی نکند. باغ ‌پرندگان قم که تعداد زیادی از ‌پرنده‌های نگهداری شده در آن تلف شدند، اعلام کرد که قصد خرید مجدد ‌پرنده دارد و در باغ وحش صفادشت نیز یک ببر و زرافه تلف شدند و با وجود انتقادات فراوانی که به این مراکز وارد است شاهد موافقت سازمان حفاظت محیط زیست با انتقال و ورود گونه‌های جدید به این مراکز هستیم و هیچ نهاد قانونی بر واردات گونه‌های حیات وحش به کشور نظارت ندارد همچنین علی‌رغم شرایط تحریم، گونه‌های حیات وحش به‌راحتی خریداری و وارد کشور می‌شوند.

این فعال محیط زیست درباره این ادعا که احتمالا نگهداری چندروزه سه گورخر آفریقایی در گمرک بر تلف شدن گورخر نر تاثیر داشته است، گفت: این ادعا صحیح نیست چراکه روابط گمرک و مراحل ترخیص حیوانات مشخص است. این یک فرایند معمول است که حیوانات وارد شده به یک کشور چند روز در گمرک بنابر دلایل بهداشتی قرنطینه می‌شوند تا مشخص شود بیمار و ناقل بیماری نیستد. از این رو ‌تدابیری از ‌پیش باید برای انتقال این گورخرهای آفریقایی اندیشیده می‌شد اما متولیان این انتقال نسبت به آن بی‌توجه بودند و حتی برای حضور نیروی متخصص جهت نظارت بر سلامت و وضعیت این گورخرها در محل قرنطینه اقدام نکرده بودند.  

سلیمی ادامه داد: بارها حیوانات پس از گذشت مدت زیادی از فرایند انتقال در باغ وحش‌ها تلف شده‌اند. اگر باغ‌ وحش‌های کشور ادعا می‌کنند که برای حفاظت و نگهداری از گونه‌های حیات وحش فعالیت می‌کنند باید به‌جای واردات گونه‌های جدید، گونه‌های بومی داخل کشور که دچار آسیب می‌شوند را نگهداری و تیمار کنند تا در صورت امکان به طبیعت بازگردانند یا در غیر این صورت از آن‌ها نگهداری کنند.

وی تصریح کرد: ما تنها از تلفات تعدادی از گونه‌هایی که در مراکز نگهداری حیات وحش به‌ویژه در تهران نگهداری می‌شوند مطلع می‌شویم در حالی‌که ده‌ها و صدها حیوان دیگر در باغ‌ وحش‌های سایر شهرستان‌های کشور از بین می‌روند و هیچ‌کس از آن‌ مطلع نمی‌شود چراکه نظارتی بر این مراکز و شرایط حیوانات آن‌ها نیست. سازمان حفاظت محیط زیست آمار دقیق و به‌روزی از تعداد و گونه‌های حیات وحش موجود در باغ‌وحش‌های کشور ندارد همچنین میزان زاد و ولد این حیوانات مشخص نیست و در نتیجه کسی نمی‌داند که بر سر نوزادان حیات وحش که در باغ‌ وحش‌ها متولد می‌شوند چه می‌آید.

سلیمی در ‌پایان ضمن تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نباید مجوز واردات گونه‌های حیات وحش به کشور و باغ‌ وحش‌ را صادر کند، گفت: بدون شک هدف از انتقال سه گورخر آفریقایی که به‌تازگی وارد کشور شدند تولید مثل و زادآوری بود اما گورخر نر تلف شد. در صورتی که حال دو ماده گورخر آفریقایی مساعد باشد و زنده بمانند به‌زودی مجوز واردات یک گورخر نر آفریقایی دیگر به کشور صادر خواهد شد و تا زمانی‌که سازمان حفاظت محیط زیست رویه نظارت و عملکرد خود را در این زمینه تغییر ندهد شاهد تلفات و عذاب کشیدن حیوانات در باغ‌وحش‌های کشور خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته سه راس گورخر آفریقایی شامل دو ماده و یک نر از کشور هلند به ایران منتقل و  ‌پس از چند روز نگهداری در گمرک روز ۱۲ اردیبهشت ماه به مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت در استان تهران منتقل شدند و گورخر نر ۱۳ اردیبهشت ماه تلف شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.