نگرانی جدی فعالان حقوق بشر درباره وضعیت برادران افکاری

پنجشنبه, 16ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

تصویر آرشیوی از خاک سپاری نوید افکاری

به گزارش کمپین حقوق بشر ایران جان برادران افکاری در خطراست. این دو که برادران نوید افکاری، کشتی‌گیری هستند که سال گذشته اعدام شد، به شدت شکنجه‌ شده‌اند و خطر اعدام آنها را تهدید می کند.

کمپین حقوق بشر ایران روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت (پنجم مه)‌ گزارش داده است که وحید و حبیب افکاری هشت ماه است در سلول انفرادی بسر می‌برند. آنها برادران نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله ایرانی هستند که سال گذشته علیرغم تمامی اعتراضات بین‌المللی توسط جمهوری اسلامی اعدام شد.

وحید و حبیب در اعتراضات سال ۹۷ شیراز بازداشت شده و در این مدت به شدت شکنجه شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. نگرانی‌ها درباره وضعیت این دو اکنون شدت گرفته است. به نوشته کمپین حقوق بشر ایران آنها از سوی مقامات قضایی تهدید به مرگ شده‌اند.

وحید و حبیب افکاری مورد شکنجه‌ قرار گرفته‌اند تا علیه یکدیگر اعتراف کنند. این شکنجه‌ها به قدری شدید بوده که باعث شده وحید افکاری دوبار اقدام به خودکشی کند. 

نگرانی از وضع حبیب و وحید افکاری در شبکه‌های اجتماعی نیز انعکاس گسترده‌ای داشته است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نوشته است: «در تمام مدت حبس این دو برادر، مقامات امنیتی و قضایی به شیوه‌ها و شگردهای مختلف فشارهای روحی و سخت‌گیری‌های بسیاری بر خانواده افکاری اعمال کردند؛ از ایجاد محدودیت‌های مستمر در ملاقات خانواده با فرزندان تا بی‌اطلاعی از وضعیت سلامت محبوسان.»

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران نسبت به وضعیت برادران افکاری هشدار داده و گفته این دو  تنها شاهدانی هستند که از پشت پرده آنچه بر نوید افکاری رفته باخبرند و به همین دلیل نیز تحت فشار شدید قرار گرفته‌اند.

او گفته است: «با توجه به افزایش فشارهای همه‌جانبه به این دو برادر در زندان و اصرار بر نگهداری غیرقانونی آنها در سلول انفرادی با وجود ممنوعیت قانونی، به نظر می‌رسد حکومت از افشای جنایت علیه نوید افکاری که فقط این دو برادر به عنوان دو شاهد اصلی از وقوع آن در زندان اطلاع دارند، نگران است.»

این گزارش همچنین می‌گوید که پیش‌تر نیز “دو مقام بلند پایه جمهوری اسلامی که مستقیما از سوی رئیس قوه قضاییه ماموریت داشتند” با برادران افکاری دیدار کرده و از وحید خواسته بودند “تا با اعتراف به قتل پس از یک سال از زندان آزاد و شرایط زندگی در خارج یا داخل از ایران برای او فراهم شود”.

آنها وحید را تهدید کرده‌اند که “در صورت عدم پذیرش این درخواست، او نیز اعدام خواهد شد”.

خانواده افکاری گفته‌اند که وضع وحید و حبیب در هشت ماه گذشته “روزبه‌روز دشوارتر و نگران‌کننده‌تر از قبل شده” و حتی شرایط ملاقات با آنها بسیار سخت‌تر از قبل شده است.

آنها گفته‌اند: «ساعات ملاقات تعیین شده اساسا خارج از ساعت مرسوم ملاقات در زندان است تا به این وسیله امکان کوچک‌ترین دیدار خانواده افکاری با دیگر خانواده‌های زندانیان و یا حبیب و وحید با سایر محبوسان ممکن نباشد.»

گزارش کمپین حقوق بشر ایران به یک فایل صوتی کوتاه از وحید افکاری اشاره کرده که چندی پیش به بیرون از زندان درز کرده بود. وحید در این فایل که در زندان ضبط شده “رفتار مقامات قضایی و امنیتی در بازداشت‌ها و محاکمات و اعدام بسیاری از بی‌گناهان را با توجیه برقراری امنیت محکوم کرده و بی‌گناهی و دادخواهی‌اش را اعلام می‌کند”.

وحید افکاری به اتهام معاونت در محاربه، به ۲۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق و حبیب افکاری به ۲۷ سال و سه ماه حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.
از دویچوله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.