گزارش مرکز آمار: نرخ تورم سال ۹۹ در ۱۴ استان بیش از تورم کل کشور

جمعه, 17ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه ۱۴ استان ایران از نرخ تورم کل کشور در سال گذشته بیشتر بوده است.

بر اساس این گزارش، بیشترین نرخ تورم خانوارهای کشور در سال ۹۹ با ۴۰.۱ درصد مربوط به استان کرمانشاه و کمترین نرخ با ۳۳.۳ درصد مربوط به استان مرکزی بوده است.

مرکز آمار ایران پیشتر، نرخ تورم کل کشور در سال گذشته را ۳۶.۴ اعلام کرده بود.

در این گزارش آمده بود که نرخ تورم در سال ۹۹ نسبت به سال پیش از آن برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب ١,۶ ، ١.٨ و ٠.۴ واحد درصد افزایش یافته است.

نرخ تورم گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در سال ۹۹ برای کل کشور ٣٩,٠ درصد، مناطق شهری ٣٨.٧ درصد و مناطق روستایی ٣٩.٩ درصد و نرخ تورم گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» در مدت مشابه برای کل کشور ٣۵,٢ درصد، مناطق شهری ٣۵.١ درصد و مناطق روستایی ٣۵.٨ درصد اعلام شده بود.

ایران یکی از بالاترین نرخ های تورم‌ در جهان را دارد و تنها چند کشور انگشت‌شمار بیش از ایران با افزایش قیمت‌ها مواجه هستند.

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود از اقتصاد جهانی اعلام کرده که انتظار می‌رود نرخ تورم در ایران در سال جاری به ۳۹ درصد برسد.

این صندوق همچنین پیش‌بینی کرده بود که نرخ بیکاری نیز در ایران در سال ۱۴۰۰ از ۱۱.۲ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۱۱.۷ درصد برسد.

بر اساس گزارش‌ها، فشار اقتصادی در ایران به حدی است که کیفیت زندگی و خوراک مردم به شدت دچار تغییر شده است.

جواد حسین‌زاده، رئیس مرکز آمار ایران اول اردیبهشت امسال هم گفته بود که تورم ماهانه در فروردین به ۲.۷ دهم درصد، تورم نقطه‌ به نقطه به ۴۹.۵ درصد و تورم سالانه به ۳۸.۹ درصد رسیده است.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.