زخمی شدن بیش از ۲۰۰ فلسطینی در مسجدالاقصی؛ آمریکا خواستار کاهش تنش، و ایران خواستار محکومیت اسرائیل شد

شنبه, 18ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

مسجدالاقصی، بخش جنوب شرقی بیت‌المقدس، جمعه هفتم مه/۱۷ اردیبهشت ۲۰۲۱

مسجدالاقصی، بخش جنوب شرقی بیت‌المقدس، جمعه هفتم مه/۱۷ اردیبهشت ۲۰۲۱ REUTERS – AMMAR AWAD

بیش از ۲۰۰ فلسطینی شامگاه جمعه هفتم مه/۱۷ اردیبهشت در اثر درگیری با نیروهای امنیتی اسرائیلی در مسجدالاقصی زخمی شدند. ایالات متحده آمریکا نسبت به تشدید تنش‌ها در شرق بیت‌المقدس ابراز نگرانی کرده و جمهوری اسلامی ایران از سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی خواسته است که این «جنایت جنگی» را محکوم کنند.

در پی تشدید تنش‌‌ها در شرق بیت‌المقدس بر سر احتمال تخلیه اجباری خانواده‌های فلسطینی از محله شیخ جراح، بیش از ۲۰۰ فلسطینی شامگاه جمعه هفتم مه/۱۷ اردیبهشت در درگیری با نیروهای امنیتی اسرائیلی در مسجدالاقصی زخمی شدند. 

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی نوشته است که در درگیرهای شامگاه جمعه دست‌کم ۲۰۵ فلسطینی و ۱۷ افسر پلیس اسرائیلی زخمی شده‌اند. هنوز معلوم نیست چه تعداد از فلسطینیان توسط نیروهای پلیس اسرائیل بازداشت شده‌اند. 

هزاران فلسطینی شب گذشته در آخرین روز ماه رمضان برای برگزاری نماز روز قدس در محوطه مسجد الاقصی جمع شدند. نیروهای امنیتی اسرائیل که از یک روز پیش حضور خود را نزدیکی این منطقه گسترش داده بودند، با نمازگزاران فلسطینی درگیر شدند. 

نیروهای پلیس گفته اند که نمازگزاران فلسطینی در مراسم روز قدس به ماموران سنگ و شیشه شکسته پرتاب کردند و آن‌ها نیز با شلیک گلوله لاستیکی و پرتاب بمب صوتی تلاش کردند فلسطینی‌ها را متفرق کنند.

در واکنش به تشدید درگیری‌ها در بیت‌المقدس، وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی، دو طرف را به خویشتن‌داری دعوت کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه گفته است که ایالات متحده نگران تداوم درگیری‌ها در بیت‌المقدس از جمله در مسجد الاقصی، قبه‌الصخره و محله شیخ جراح است و این درگیری‌ها را محکوم می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه که روز جمعه (۷ مه) منتشر شد، تاکید کرده است:«‌ما همچنین به شدت نگران احتمال اخراج خانواده‌های فلسطینی از محله‌های شیخ جراح و سلوان در بیت المقدس هستیم. این خانواده‌های فلسطینی برای نسل‌های متوالی ساکن این محله‌ها بوده‌اند». 

ند پرایس در این بیانیه افزوده است، باید از اقداماتی که باعث تشدید تنش‌ها در بیت‌المقدس می‌شود و رسیدن به صلح در این منطقه را به خطر می‌اندارد، اجتناب کرد. بنابر اظهارات وی، این شامل اخراج فلسطینی‌های ساکن شرق بیت‌المقدس، گسترش شهرک‌‌های یهودی‌نشین در این منطقه، تخریب خانه‌های فلسطینیان و اقدامات تروریستی می‌شود. 

در همین حال، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز جمعه (۷ مه) در بیانیه‌ای «حمله به مسجدالاقصی و زخمی‌کردن نمازگزاران فلسطینی» را محکوم کرد. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درگیری شامگاه جمعه را «جنایت جنگی» نامید و گفت: «جمهوری اسلامی‌ایران از سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین المللی ذیربط می‌‌خواهد که به وظیفه قطعی خود در برخورد با این جنایت جنگی عمل نمایند».

همزمان با تشدید خشونت‌ها در بیت‌المقدس، کشورهای فرانسه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا و بریتانیا با انتشار یک بیانیه مشترک روز پنجشنبه ۶مه/۱۶ اردیبهشت، گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین درکرانه باختری رود اردن را محکوم کردند و از اسرائیل خواستند شهرک‌سازی در مناطق اشغالی را متوقف کند.  

بیانیه روز پنجشنبه کشورهای اروپایی در حالی منتشر شد که تنش‌ها در بیت‌المقدس طی روزهای اخیر به سبب نزدیک شدن تاریخ اعلام تصمیم دادگاه عالی اسرائیل در بارۀ مصادرۀ خانههای شماری از فلسطینیان در محله شیخ جراح این شهر بالا گرفته است. 

اسرائیل محله شیخ جراح را پس از «جنگ شش روزه» سال ۱۹۶۷ اشغال کرد. با اینکه اسرائیل این محله را از سال ۱۹۸۰ جزو اسرائیل محسوب می‌کند اما فلسطینیان و جامعه بین‌المللی این الحاق را به رسمیت نمی‌شناسد.

در اوایل سال جاری (۲۰۲۱) یک دادگاه محلی اسرائیل در بیت‌المقدس حکمی را صادر کرد که بر اساس آن تعدادی از خانه‌های مسکونی فلسطینی‌ها در محله عرب‌نشین شیخ جراح به خانواده‌های یهودی مصادر شدند. در آستانه برگزاری یک دادگاه دیگر در مورد سرنوشت چندین خانه دیگر در همین محله، درگیری‌ها در بیت‌المقدس اخیرا افزایش یافته است. 

در حالی که انتظار می‌رود یک دادگاه محلی اسرائیل در بیت‌المقدس روز دوشنبه (۱۰ مه) رای خود را درباره اخراج چندین خانواده فلسطینی‌ از شیخ جراح صادر کند، سازمان ملل متحد از این کشور خواسته تخلیه اجباری خانه‌های فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی را فورا متوقف کند. 

روپرت کول‌ویل، سخنگوی دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان روز جمعه (۷ مه) در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت:«ما تاکید می‌کنیم که بنا بر قوانین بین‌الملل، بیت‌المقدس شرقی بخشی از سرزمین اشغالی فلسطین است». وی افزود: «قدرت اشغالگر (…) نمی‌تواند اموال خصوصی را در سرزمین‌های اشغالی مصادره کند». 

سخنگوی دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان تاکید کرد که انتقال جمعیت غیرنظامی «قدرت اشغالگر» به سرزمین‌های اشغالی طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی است و  چنین اقدامی می‌تواند «جنایت جنگی» تلقی شود.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.