یک کارگر کارخانه لوله‌سازی: برای خرید شیرخشک زباله‌گردی کردم

پنجشنبه, 23ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

استان‌وایر- یکی از کارگران کارخانه لوله‌سازی خوزستان که چندی پیش تاسیسات آن به صورت اوراقی به فروش رسید و موجب بی‌کاری شمار زیادی از کارگران شد، می‌گوید ناچار شده است به همراه همکار خود برای تامین شیرخشک فرزندش، شبانه به زباله‌گردی بپردازد.

در ویدیویی که شبکه خبری «عصر جنوب» روز پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ ۱۴۰۰ منتشر کرده است، کارگر جوانی از یک‌سال خانه‌نشینی خود و همکارانش صحبت می‌کند و خطاب به خبرنگاران صداوسیما می‌گوید: «خواهش می‌کنم این را پخش کنید. من و این همکارم چند روز پیش برای خرید یک شیرخشک برای بچه مجبور شدیم زباله‌ جمع کنیم.»

این کارگران که روز گذشته مقابل استانداری استان خوزستان تجمع کرده بودند، ضمن پی‌گیری مطالبات خود، خواستار بازگشت به کار شدند.

یکی از کارگران حاضر در این تجمع به خبرگزاری «ایلنا» گفته است :«هشت ماه پیش به بهانه این که می‌خواهند فاز دوم کارخانه را راه‌اندازی کنند، با حدود ۱۰۰ نفر از ما تسویه مالی کردند و گفتند بعد از چند روز به کار برمی‌گردید ولی با گذشت هشت ماه اجازه بازگشت به کار و ورود به شرکت را نمی‌دهند و به‌جای توسعه شرکت، اقدام به فروش تجهیزات کرده‌اند.»

به گفته کارگران، بیش از ۲۰۰ کارگر دیگر این کارخانه از دهه‌های ۸۰ و ۹۰ مطالبات مالی و بیمه‌ای دارند. بیمه و حقوق آن‌ها به‌صورت ناقص پرداخت شده و تسویه مالی اخیر نیز بر اساس حقوق سال‌های گذشته بوده است.

شرکت کارخانجات لوله‌سازی خوزستان چهار سال قبل در سایه سو‌ء مدیریت و باهدف تقویت صنایع مشابه در استان اصفهان به تعطیلی کشانده شد و پس از آن  به بخش خصوصی واگذار شد.

رسانه‌های محلی در استان خوزستان بهمن‌ ۱۳۹۹ گزارش دادند که دستگاه‌ها، وسایل و ماشین‌آلات این شرکت در حال انتقال به انبارهای تجمیع وسایل اسقاطی تهران است.

در پی رسانه‌ای شدن این خبر، دادستان عمومی و انقلاب اهواز از صدور دستور قضایی برای جلوگیری از تخریب شرکت لوله سازی خوزستان و برخورد قاطع با عاملان اوراق شدن این کارخانه خبر داد.

لوله سازی خوزستان کارخانه‌ای در تراز بین‌المللی و هم‌سنگ با ماشین‌سازی تبریز است که متاسفانه به دلیل مسایل مدیریتی، ظرف چهار سال گذشته از مدار تولید خارج شد و به دنبال آن  اعتراضات کارگری و بی‌کاری را در منطقه «ملاشیه» و جنوب اهواز رقم زد.

 به‌تازگی «غلامرضا عشقی»، رییس هیات مدیره شرکت لوله‌سازی خوزستان در نشست خبری ادعا کرده است که هیچ قطعه‌ای از کارخانه فروخته نشده است و در حال توسعه خط تولید این شرکت هستند.

از: ایران وایر 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.