بررسی خودکشی‌های اخیر دانشجویان پزشکی در کمیته سازمان نظام پزشکی

جمعه, 24ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

سازمان نظام پزشکی ایران از تشکیل کمیته‌هایی برای بررسی خودکشی‌های اخیر چند رزیدنت پزشکی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور، روز جمعه، ۲۴ اردیبهشت، «فشار کاری» و «سطح درآمد» را از جمله مهم‌ترین مشکلات دانشجویان پزشکی عنوان کرد.

به گفته آقای کرمانپور، حقوق دستیاران پزشکی با کارانه بین دو تا سه میلیون تومان است، این در حالی است که فشار کاری زیادی به ویژه در دوران کرونا بر این گروه وارد می‌شود.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی که ۲۰ اردییهشت منتشر کرده بود از خودکشی چهار دانشجوی دستیاری پزشکی در بیمارستان طی دو هفته گذشته خبر داده بود.

بنا بر این گزارش سه نفر از این افراد، دانش‌آموخته دانشگاه علوم پزشکی ایران بودند.

در این رابطه شوراهای صنفی دانشجویانِ بیش از ۹ دانشگاه علوم پزشکی کشور با ارسال نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار رسیدگی به وضعیت دانشجویان این رشته شدند.

در این نامه آمده بود: «طی دو سال گذشته علی رغم هشدارهای شورای صنفی هرگز حتی ترمیم قوانین استثماری و دستورالعمل‌های زورگویانه علیه دستیاران پزشکی با وجود سادگی آن در اولویت‌های وزارت بهداشت قرار نگرفت.»

خودکشی دانشجویان به‌ویژه در رشته پزشکی در ایران سابقه دارد.

بر اساس برخی گزارش‌های منتشرشده در سال ۹۸، پنج دانشجوی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز طی هشت سال دست به خودکشی زدند.

در فرم تعهد محضری از دستیاران آزاد که موقع ثبت‌ نام باید آن را به دانشگاه تحویل دهند، اگر این دانشجویان به هر دلیلی موفق به اتمام تحصیلات خود در مدت مقرر نشوند یا از ادامه تحصیل انصراف دهند یا بعد از پایان دوره تخصصی به هر دلیل از انجام تعهدات خود خودداری کنند، باید دو برابر کلیه هزینه‌های وزارت بهداشت را به صورت یک‌جا و بدون هیچ‌گونه قید و شرطی بازپرداخت کنند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.