اعلام حمایت سیاستمدار آلمانی از علی یونسی، دانشجوی نخبه زندانی

پنجشنبه, 30ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

گابی رولاند، سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان، در چارچوب یک پروژه حقوق بشری متعهد شد تا برای آزادی علی یونسی، دانشجوی نخبه دانشگاه شریف از زندان تلاش کند. رولند یکی از نمایندگان مجلس ایالتی بادن وورتمبرگ است

گابی رولاند (راست) که فرزندخواندگی سیاسی علی یونسی را بر عهده گرفته است

گابی رولاند (راست) که فرزندخواندگی سیاسی علی یونسی را بر عهده گرفته است

گابی رولاند، سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات و نماینده فرایبورگ در مجلس ایالتی بادن وورتمبرگ، فرزندخواندگی سیاسی (politische Patenschaft) علی یونسی را برعهده گرفت. علی یونسی به همراه امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه و المپیادی دانشگاه شریف هستند که بیش از یک سال است در زندان اوین بسر می‌برند.

به گزارش “جامعه بین‌المللی حقوق بشر” (IGFM) در چارچوب پروژه فرزندخواندگی سیاسی این نهاد، گابی رولند از این پس تلاش‌های سیاسی برای آزادی علی یونسی را پیش خواهد برد.

مارتین لسن‌تین، سخنگوی هیئت مدیره “جامعه بین‌المللی حقوق بشر” با ابراز خرسندی از همراهی گابی رولند گفت: «آلمان کشوری با نفوذ سیاسی و اقتصادی برای ایران به شمار می‌رود و از همین رو تعهد این نماینده اهل فرایبورگ بسیار ارزشمند است.»

در جریان پروژه فرزندخواندگی سیاسی که به همت IGFM به راه افتاده، یک سیاستمدار آلمانی با انتخاب یک زندانی سیاسی متعهد می‌شود که در زمینه آزادی این زندانی تلاش کند. نمایندگان در این راستا به سفیران یا مقام‌های دولتی رجوع کرده و با ارسال نامه آنان را به پاسخگویی کشانده و پیگیر وضعیت زندانی تحت حمایت خود می‌شوند.

تابئا روسنر، کارستن اشنایدر، ماریا لیزا فولرز، اولی نیسن و اکسل فوس دیگر نمایندگان آلمانی بوده‌اند که در ماه مه و آوریل به ترتیب فرزندخواندگی سیاسی نیلوفر بیانی (یکی از فعالان محیط زیست زندانی)، احمدرضا جلالی (پژوهشگر ایرانی سوئدی)، علیرضا علی‌نژاد (برادر مسیح علی‌نژاد)، شیدا عابدی (شهروند بهایی) و ناهید تقوی (شهروند دو تابعیتی ایرانی آلمانی) را پذیرفته‌اند.

علی یونسی، از دانشجویان نخبه ایرانی و برنده مدال طلای المپیاد نجوم، در فروردین ماه سال گذشته به همراه امیرحسین مرادی، از دانشجویان نخبه رشته فیزیک، بازداشت و به بند امنیتی زندان اوین منتقل شدند.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران دو هفته پس از این دستگیری، بدون ارائه هیچ مدرکی، مدعی شد که آنها با سازمان “مجاهین خلق” ارتباط داشتند و در تدارک “اقدامات خرابکارانه” بودند.

مدتی پس از دستگیری آنها  “انجمن اسلامی مستقل دانشجویان دانشگاه شریف”  دیداری در “کاخ دادگستری” با علی یونسی و امیرحسین مرادی داشت که با اعتراض فعالان مدنی روبرو شد. خبرگزاری فارس نوشته بود: «حاضران شاهد اسناد و مدارک تعداد زیادی از عملیات خرابکارانه این دو جوان بودند.»

در واکنش به این خبر رضا یونسی، برادر علی یونسی در پیامی توئیتری نوشت: «برخی (و نه همه) از این به‌اصطلاح “اساتید‌/دانشجویان” کاملا وابسته به نهادهای امنیتی هستد و در نقش بازجو شرکت کردند تا بازجویی جمعی انجام شود.»

“شوراهای صنفی دانشجویان کشور” نیز آن گزارش را کنشی “عجیب و شوکه‌کننده” خواندند.

از دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.