دختر ناهید تقوی: محاکمه مادرم ۲۳ خرداد آغاز می‌شود

جمعه, 31ام اردیبهشت, 1400
اندازه قلم متن

به گفته دختر ناهید تقوی محاکمه این شهروند ایرانی آلمانی که قرار بود هشتم اردیبهشت برگزار شود به ۲۳ خرداد موکول شد. او می‌گوید مادرش در مجموع ۲۰۰ روز در سلول انفرادی بوده و تازگی به بند عمومی منتقل شده است.

    مریم کلارن، دختر ناهید تقوی، شهروند ایرانی آلمانی بازداشت شده در ایران

مریم کلارن، دختر ناهید تقوی، شهروند ایرانی آلمانی بازداشت شده در ایران

ناهید تقوی، شهروند ۶۶ ساله ایرانی آلمانی ساکن شهر کلن ۲۵ مهرماه سال پیش در جریان سفری به ایران در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

مریم کلارن، دختر ناهید تقوی که پیشتر گفته بود محاکمه مادرش هشتم اردیبهشت در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران آغاز می‌شود، اکنون خبر داده که این کار به ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن) موکول شده است.

سایت خبری t-online روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت (۱۹ مه) از قول مریم کلارن نوشت مادرش که بار دیگر ۴۳ روز در سلول انفرادی به سر برده، یکشنبه گذشته به بند زنان زندان اوین منتقل شده است. 

ناهید تقوی

ناهید تقوی

ناهید تقوی آرشیتکت بازنشسته است و نهادهای حقوق بشری از او به عنوان فعال مدافع حقوق زنان و آزادی بیان یاد می‌کنند. با این همه اتهام او امنیتی عنوان شده، اما درباره جزئیات این پرونده اطلاعی در دست نیست.

۲۰۰ روز در سلول انفرادی

مریم کلارن می‌گوید، اتهام امنیتی می‌تواند “همه چیز یا هیچ” باشد. او انتقال مادرش به بند عمومی زنان را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌افزاید ناهید تقوی در مجموع ۲۰۰ روز در سلول انفرادی بوده و این مسئله پیامدهای ناخوشایندی داشته است.

کلارن روز گذشته در یک پیام توئیتری با اشاره به دوران طولانی حبس مادرش در سلول انفرادی می‌گوید، او در این مدت از دسترسی به داروهای مورد نیازش محروم بوده و تا کنون جزئیات کیفرخواست پرونده و اتهام‌های متهم مشخص نشده است.

به گفته دختر ناهید تقوی مادرش به بیماری دیابت و فشارخون بالا مبتلاست و به خاطر دوران طولانی حبس در سلول انفرادی به لحاظ جسمی بسیار ضعیف شده و از بی‌خوابی رنج می‌برد.

او می‌گوید پس از ماه‌ها اکنون واقعا زمان آن فرارسیده که مادرش با سپردن وثیقه آزاد شود تا بتواند توسط پزشکان متخصص معاینه و مداوا شود.

بازداشت شهروند ۶۶ ساله ایرانی و آلمانی و همچنین ماه‌ها بلاتکلیفی و حبس او در سلول انفرادی با اعتراض‌های بین‌المللی زیادی روبرو شد. ظاهرا بر اثر همین اعتراض‌ها حدود دو ماه پیش ناهید تقوی از سلول انفرادی به بند زنان زندان اوین منتقل شد، اما پس از ۲۰ روز دوباره به انفرادی بازگردانده شد.

آغاز محاکمه، میان تبلیغات انتخاباتی

بنابرگزارش‌ها بازداشت ناهید تقوی، مانند دیگر شهروندان دو تابعیتی در سال‌های اخیر، توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران انجام شده و “امنیتی” عنوان کردن این پرونده بهانه‌ای است برای خودداری از اطلاع‌رسانی درباره جزئیات اتهام‌ها

وکیل ناهید تقوی موکل خود را نخستین بار اندکی پیش از تشکیل دادگاه در هشتم اردیبهشت ملاقات کرد بدون این که به پرونده و کیفرخواست تنظیم‌شده علیه موکلش دسترسی داشته باشد.

گفته می‌شود موکول کردن برگزاری دادگاه به ۲۳ خرداد مطابق درخواست وکیل انجام شده است. در عین حال این تاریخ با روزهای اوج تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مصادف است که بسیاری از اخبار ایران تحت شعاع آن قرار می‌گیرد.
از دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.