پس از ۸ سال زیر حکم اعدام؛ صالح شریعتی، کودک-مجرم محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز تبرئه شد

شنبه, 1ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن


خبرگزاری هرانا – صالح شریعتی، کودک-مجرمی که در سن ۱۶ سالگی به اتهام قتل بازداشت و با وجود نبود دلایل کافی و تنها با اجرای مراسم قسامه توسط دادگاه کیفری استان فارس به اعدام محکوم شده بود، پس از ۸ سال تحمل حبس زیر حکم اعدام، از اتهام قتل تبرئه شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صالح شریعتی، کودک-مجرم محبوس در زندان عادل آباد شیراز از اتهام قتل تبرئه شد.

صالح شریعتی که در سن ۱۶ سالگی به اتهام قتل بازداشت و علیرغم نبود دلایل کافی و تنها با اجرای مراسم قسامه به اعدام محکوم شده بود پس از ۸ سال تحمل حبس تحت حکم اعدام، از اتهام قتل تبرئه شده است.

خبرگزاری ایسنا امروز شنبه ۱ خردادماه در گزارش خود گفته است که مسعود احمدیان و ابراهیم جعفری وکلای متهم اعلام کرده‌اند که پس از تجویز اعاده دادرسی از سوی رییس قوه قضائیه، پرونده مجددا به شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور ارجاع شد و با بررسی دقیق موضوع و ارجاع امر به کارشناس و اخذ اظهارات شهود، نهایتا حکم بر برائت او صادر شده است.

در فروردین ماه سال ۱۳۹۱ در منطقه چاه مبارک در استان بوشهر جنازه رسول بهرامیان در چاهی عمیق پیدا شد. صالح شریعتی که در زمان مرگ همراه آقای بهرامیان بوده گفت که او به خاطر ایمن نبودن چاه در آن سقوط کرد.

وی ابتدا به عنوان یکی از شاهدان این حادثه به دادگاه فراخوانده شد اما پس از ۱۶ ماه مسیر دادرسی تغییر کرد و آقای شریعتی به اتهام قتل بازداشت شد و نهایتا به قتل اعتراف کرد.

این در حالی است که این نوجوان در زمان بازداشت اجازه ارتباط با خانواده خود را نداشته و بدون حضور وکیل مورد بازجویی قرار گرفته است. همچنین پدر وی گفته است که در اولین ملاقات با او، جراحات ناشی از شکنجه بر بدن فرزندش مشهود بوده و کاهش وزن چشمگیری داشته است. صالح شریعتی نیز مدعی است که مجبور به اعتراف علیه خود شده است.

در مهرماه ۹۷، بنیاد عبدالرحمن برومند فایل صوتی از این کودک مجرم را منتشر کرد که وی اظهار بی‌گناهی می‌کند و ضمن اشاره به شکنجه‌های زمان بازداشت می‌گوید “پنج سال که داخل زندان از من حرف می‌کشند”.

این زندانی در بخشی از صحبت‌های خود گفته است که ” اگر من مرتکب جرمی شده بودم به مدت ۱۶ ماه در آن محل زندگی نکرده و فرار می‌کردم”. وی با بیان اینکه “به مدت ۵ سال در زندان عادل‌آباد بلاتکلیف بوده و هر روز حرف جدیدی به او زده می‌شود” می‌گوید “دیگر نمی‌توانم تحمل کنم، حتما باید بلای سر خود بیاورم؟”

نهایتا پس از بررسی پرونده قاضی به این نتیجه رسید که دلایل کافی برای محکوم کردن آقای شریعتی وجود ندارد اما ظن این را دارد که او قاتل است. به همین دلیل با اجرای مراسم قسامه و بر اساس سوگند ۵۷ تن از بستگان شاکیان پرونده، آقای شریعتی به اتهام قتل به اعدام محکوم و حکم صادره در پاییز سال ۹۷ در دیوان عالی کشور تائید شد.

با این حال پیش از این خانواده صالح شریعتی مدعی شدند که تمام افرادی که در قسامه پرونده وی شرکت کردند از بستگان نسبی مقتول نبوده‌اند.

قسامه یکی از ضعیف‌ترین راه‌های اثبات قتل و جراحات و صدمات بر اعضاء بدن است که با وجود لوث (عبارت از ظن قاضی به راستگویی مدعی است) قابل اجرا است و آن به صورت ادای سوگند توسط “پنجاه” نفر از بستگان در قتل عمدی و “بیست و پنج” نفر در قتل شبه عمدی است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید