گاردین: در یک کارخانه تولید پهپاد در استان اصفهان انفجار صورت گرفته است

یکشنبه, 2ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن

تصویری از پهپاد تهاجمی «غزه» که ایران روز ۳۱ خرداد از آن رونمایی کرد.

تصویری از پهپاد تهاجمی «غزه» که ایران روز ۳۱ خرداد از آن رونمایی کرد.

رادیو فردا – سه روز پس از آن‌که نخست‌وزیر اسرائیل، ایران را متهم کرد که همزمان با عملیات در غزه، یک فروند پهپاد حامل مواد انفجاری به آسمان این کشور روانه کرده است، وقوع آتش‌سوزی در استان اصفهان به عنوان یک اقدام احتمالی جدید منتسب به اسرائیل، مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

از جمله روزنامه گاردین روز یکشنبه، دوم خرداد، محل این حریق را یک کارخانه تولید پهپاد واقع در اصفهان اعلام کرده است.

این روزنامه بریتانیایی بعید ندانسته که این آتش‌سوزی شبیه سایر اقدامات گذشته منتسب به اسرائیل در درون ایران، بخشی از انتقام‌جویی‌های متقابل دو کشور باشد.

رسانه‌های اسرائیل نیز گزارش این حریق را بلافاصله بازتاب داده‌اند. اما رسانه‌های ایران بدون ورود به جزئیات حریق، از زخمی شدن شماری از افراد خبر داده‌اند.

علی‌محمد هاشمی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر اصفهان، در اعلام جزئیاتی در باره این حریق به رسانه‌های ایران گفت که انفجار و حریق مجتمع صنایع شیمیایی در شاهین‌شهر اصفهان، به زخمی شدن ۱۵ تن منجر شد که ۹ تن آن‌ها به بیمارستان‌ها انتقال یافتند.

منصور شیشه‌فروش، مدیر کل واحد مدیریت بحران استان اصفهان، نیز از اعزام تیم ارزیاب برای بررسی علت حادثه خبر داد.

او گفت صنایع شیمیایی نارگستر سپاهان که حریق در آن درگرفته، «ترقه و موادی از این دست می‌سازد».

در حالی که مجتمع صنایع شیمیایی نارگستر تحت نظارت شورای امنیت کشور فعالیت می‌کند، در سایت‌های مرتبط با آن، عمدتا مواد آتش‌بازی به فروش گذاشته شده است.

اما به نوشته روزنامه گاردین، آتش سوزی در کارخانه تولید هواپیماهای بدون سرنشین درگرفته که بخشی از مجتمع متعلق به صنایع شیمیایی نارگستر سپاهان است و انواع پهپادهای نظامی، هم برای نیروهای نظامی ایران و هم برای هواداران جمهوری اسلامی در منطقه، در آن ساخته می‌شود.

بر اساس گزارش گاردین، پهپادها تولیدی شرکت صنایع هواپیماسازی ایران است که با نام مخفف «هِسا» شناخته می‌شود.

ایران به این ادعا واکنش نشان نداده اما نظر به سابقه انتظار می‌رود که آن را رد کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز ۳۰ خرداد در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، بخشی از بال یک پهپاد را نشان داد و گفت «در حالی که ما مشغول عملیات (در غزه) بودیم، ایران این پهپاد انفجاری را از سوریه یا عراق وارد آسمان اسرائیل کرد».

او افزود این امر بار دیگر «ثابت می‌کند که ایران پدرخوانده تروریسم در منطقه است و نه تنها سازمان جهاد اسلامی فلسطین را حمایت نظامی می‌کند بلکه به حماس و حزب‌الله اسلحه می‌رساند».

ایران به ادعای آقای نتانیاهو در مورد مسئولیت احتمالی ارسال پهپاد انفجاری به آسمان اسرائیل واکنش نشان نداده است.

ارتش اسرائیل پس از ۱۱ روز حملات سنگین هوایی به غزه برای هدف قرار دادن دفاتر و تاسیسات زمینی و زیرزمینی جنبش حماس و سازمان جهاد اسلامی فلسطین، که هر دو متحد جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شوند، از بامداد ۳۱ خرداد آتش‌بس نانوشته‌ای را برقرار کرده است.

فرماندهان نظامی حماس و جهاد اسلامی فلسطین از ایران به‌خاطر حمایت از «مقاومت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی» قدردانی کرده‌اند.

انفجار در تاسیسات هسته‌ای ایران، به عنوان بخشی از اقدامات منتسب به اسرائیل، با هدف ایجاد تاخیر در پیشرفت برنامه اتمی ایران صورت گرفته است.

دو انفجار در روزهای ۱۲ تیر پارسال و ۲۲ فروردین امسال، امری بود که ایران نیز آن را به اسرائیل نسبت داد و برخی مقامات در اسرائیل هم به طور تلویحی کشورشان را عامل آن معرفی کردند.

فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی و نامزد کنونی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، به تازگی فاش کرد که انفجار روز ۲۲ فروردین که او آن را «طراحی قشنگ دشمن» نامید، «پنجمین خرابکاری بزرگ در تاسیسات نطنز بود».

در رشته آتش‌سوزی‌های دیگری که به ویژه در تابستان و پاییز پارسال در شماری از صنایع برق، شیمیایی و پتروشیمی ایران رخ داد، برخی رسانه‌های بین‌المللی نام اسرائیل را به عنوان مظنون احتمالی مطرح کردند هر چند که ایران خود هر بار دلیل دیگری را برای آتش‌سوزی‌ها یا اخلال‌های عمده عنوان می‌کرد.

بر اساس گزارش گاردین و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ف.ر/ک.ر

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.