دور جدید ستاره‌دارکردن پذیرفته‌شدگان علمی کارشناسی‌ارشد

یکشنبه, 3ام شهریور, 1392
اندازه قلم متن

daneshjuye-setarehdar

شرق: از سازمان سنجش آموزش کشور خبر می‌رسد، هیات گزینش دانشجو در این سازمان دوباره فعال شده است و با احضار تعدادی از دانشجویان در مقطع کارشناسی‌ ارشد، از آنها در رابطه با سوابق دانشجویی آنها پرس‌وجو می‌کنند. براساس تقویم کنونی سازمان سنجش، قرار است نتایج نهایی آزمون کارشناسی‌ارشد ۱۳شهریورماه اعلام شود و این در حالی است که دور جدید ستاره‌دارکردن دانشجویان با دستور مستقیم وزارت علوم در دولت دهم آغاز شده است. خبرها حکایت از آن دارد که وزارت علوم در دولت دهم در آخرین روزهای فعالیت خود دستور فعال‌کردن دوباره هیات گزینش دانشجو در سازمان سنجش را داده است. این هیات در سازمان سنجش طی یک‌هفته گذشته با احضار دانشجویان اقدام به پرس‌وجو از آنان کرده است. جواد، دانشجوی دوره لیسانس دانشگاه تهران در رشته علوم سیاسی یکی از دانشجویانی است که از سوی هیات گزینش دانشجو احضار شده است و در معرض پرس‌وجو قرار گرفته‌اند. جواد در این رابطه به «شرق» می‌گوید: «هفته پیش یعنی سه‌شنبه مورخ ۱۳۹۲/۵/۲۲ ساعت ۹صبح از سازمان سنجش با من تماس گرفته شد مبنی بر اینکه باید برای انجام مصاحبه فردا ساعت ۱۴:۳۰ طبقه دوم، واحد گزینش سازمان سنجش باشم. وقتی که رفتم در زمانی که من آنجا بودم ۱۰نفر حضور داشتند که با رعایت کامل احتیاط خود اقرار می‌کردند که پرونده سیاسی دارند مختصرا که می‌پرسیدم رتبه‌های شش، هفت، ۳۸، ۸۰ و رتبه‌های خوب رشته‌های مختلف بودند. البته فهرستشان را که نگاه می‌کردم ۱۰نفری را برای آن روز در ساعت‌های مختلف احضار کرده بودند.»

او با اشاره به جزییات پرس‌وجو‌های صورت‌گرفته از او می‌گوید: «بعد که شخص سوال‌کننده از خودم را دیدم دقیقا از مواردی سوال می‌کرد که به‌خاطر آنها در دانشگاه برایم پرونده درست شده بود و می‌پرسید که آیا در تجمعات و تظاهرات خیابانی حضور داشتی یا نه بیشتر تاکیدشان روی همین بود. دایما می‌گفت اگر بخواهیم اجازه نمی‌دهیم که در مقطع بالاتر درس بخوانی. بنده محکوم به دو ترم تعلیق با احتساب در سنوات شده بودم که یک ترمش اجرا شد. و رتبه ۳۰ علوم سیاسی را کسب کردم.»«دانشجویان ستاره‌دار» بحث و اتفاق جدیدی نیست و سابقه آن نیز به دولت قبل بازمی‌گردد. مساله‌ای که به دلیل اهمیت بالای آن همانند موضوعاتی همچون گرانی و تورم، شاه‌بیت مشترک مناظره‌ها و سخنرانی‌های انتخاباتی برخی نامزدها از سال ۸۸ تاکنون بوده است. همچنین مسوولان سازمان سنجش معتقدند که «استعلام از وضعیت دانشجویان قانون مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی است و ربطی به دولت‌ها ندارد.»به‌طوری‌که ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور خردادماه امسال در این‌باره با تایید وجود دانشجوی ستاره‌دار، عنوان می‌کند: از بعد از انقلاب اسلامی در کلیه دوران، استعلام برای پذیرفته‌شدگان دوره‌های تحصیلات تکمیلی وجود داشته است.

وی با بیان اینکه استعلام از وضعیت پذیرفته‌شدگان دوره‌های تحصیلات تکمیلی از نهادهای اطلاعاتی، کمیته انضباطی دانشگاه‌ها و نیروی انتظامی انجام می‌شود، اظهار کرد: بر اساس نتایج این استعلام‌ها پذیرفته‌شدگان می‌توانند با تعهد یا بدون آن ادامه تحصیل دهند.

رییس سازمان سنجش ادامه ‌داد: به‌عنوان مثال از تعداد ۱۱هزار پذیرفته‌شده دوره دکترا ۹۱ حدود ۳۲نفر به‌عنوان دانشجوی ستاره‌دار معرفی شدند که آنان نیز درخواست تجدیدنظر کرده‌اند؛ بنابراین روند تعداد دانشجویان ستاره‌دار افزایشی نداشته است.

از سوی دیگر، سعید دانشجوی یکی از دانشگاه‌های دولتی، رتبه ششم را در کنکور سراسری کارشناسی‌ارشد یکی از رشته‌های علوم‌انسانی به نام خود ثبت کرده است. او در مورد احضارش به سازمان سنجش می‌گوید: «هفته گذشته پس از تماس از سوی سازمان سنجش به هیات گزینش این سازمان مراجعه کردم و تعداد ۱۵ تا ۲۵نفر دیگر هم حضور داشتند. سوال‌هایی که از من پرسیدند در رابطه با حکم تعلیقی بود که در سال ۱۳۹۰ برای من صادر کردند که یک ترم تعلیق را گذراندم و از من می‌پرسیدند که از عملکرد گذشته خود پشیمان هستی یا نه؟ گفتم اگر پشیمان نباشم چه می‌شود و شخص سوال‌کننده صراحتا عنوان کرد که باید قید درس و دانشگاه را بزنی.»

«از طرف دیگر، عماد دانشجوی دانشگاه شریف، با اشاره به مراحل احضار‌ش در سازمان سنجش آموزش کشور می‌گوید: وقتی من به سازمان سنجش مراجعه کردم برگه‌ای در اختیار‌م گذاشته‌اند تا اطلاعات کاملی از دوران دانشجویی‌ام در اختیارشان بگذارم. برخورد کسی که از من سوال می‌کرد خیلی خوب بود و تاکید داشت که صادقانه به آنها پاسخ بدهیم.»

او می‌افزاید: «پس از آن من نیز اطلاعاتی از فعالیت‌هایم در دانشگاه را در اختیارشان گذاشتم و برخورد دیگری با من نداشتند. چراکه من سابقه کار سیاسی ندارم و تنها فعالیت صنفی انجام دادم که مربوط به تعطیلی خوابگاه دانشگاه می‌شد.»

توفیقی: اگر در حقتان اجحاف‌شده ایمیل بزنید یا به وزارت علوم بیایید

سرپرست وزارت علوم با انتشار ایمیل و سایت شخصی خود به نشانی info@drtofighi. ir و www. drtofighi. ir برای دریافت نظرات و پیشنهادها و انتقادات جامعه دانشگاهی، آمادگی خود را برای بهره‌مندی و استفاده از این نظرات اعلام کرد. وی همچنین گفت: «هر دانشجو و هیات علمی اگر فکر می‌کند در یک زمینه‌ای نسبت به وی اجحاف شده و حق وی تضییع شده است، توصیه می‌کنم که حتما به وزارت علوم مراجعه و درخواست خود را ارایه کند و وزارت علوم نیز وظیفه دارد این موارد را بررسی و به هر شکایت رسیدگی کند.»

سرپرست وزارت علوم ادامه داد: «برای مثال درباره موضوع بازنشستگی استادان که موکدا مورد سوال قرار می‌گیرد، باید عنوان کنم اگر هریک از استادان فکر می‌کنند مورد اجحاف قرار گرفته‌اند، می‌توانند درخواست خود را ارایه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.