ایلنا از استان البرز گزارش می‌دهد: اختلال درمان بیماران مبتلا به زندگی نباتی با قطع برق/ مهساسادات، دختری که ریه‌اش هنگام قطع برق با مکش دهانی پدر و مادرش تخلیه می‌شود/ بیشتر از این رنج‌مان ندهید

سه شنبه, 4ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن

 

اختلال درمان بیماران مبتلا به زندگی نباتی با قطع برق/ مهساسادات، دختری که ریه‌اش هنگام قطع برق با مکش دهانی پدر و مادرش تخلیه می‌شود/ بیشتر از این رنج‌مان ندهید

مهساسادات آقایی دوست، دختر نوجوانی که به گواه والدینش به دلیل قصور شهرداری فردیس حدود ۲ سال به زندگی نباتی مبتلا شده ، این روزها با وجود قطع گاه و بی‌گاه برق و عدم اتصال دستگاه ساکشن ریوی، به کاهش اکسیژن و نداشتن تنفس، تهدید می‌شود.

به گزارش ایلنا از البرز، طی روزهای اخیر و با اطلاع رسانی شرکت برق که چندان دقیق و سروقت هم نیست،‌ شاهد قطعی سراسری و چندین ساعته برق هستیم که استان البرز نیز از این محدودیت مستثنی نیست.

جدا از وابستگی وسایل برقی که با خاموشی آنها از آسایش زندگی روزمره کم می شود اما استفاده از بعضی وسایل درمانی، امری واجب و ضروریست چراکه با نبود آنها، احیای تنفس بیماران، مختل می شود. این درحالی است که وسایل مورد نظر عمدتا برقی بوده و با قطعی گاه و بیگاه نیروی برق، مشکلات عدیده ای برای آنها و خانواده هایشان ایجاد خواهد شد.

اختلال درمان بیماران بستری در منزل با قطع برق

“مهساسادات آقایی دوست” دختر نوجوان ۱۴ ساله ساکن فردیس در تاریخ ۱۲ شهریور ۹۸ به هنگام بازگشت از باشگاه ورزشی در شرایطی دچار حادثه شد که مسیر پیاده راه به دلیل احداث برج نیمه کاره، مسدود بود و برخورد وسیله نقلیه در حاشیه پیاده راه اتفاق افتاد.

مهساسادات با ضریب هوشی ۳ و ایست قلبی در بیمارستان، احیا و بعد از ۷ ماه بستری به دلیل شدت ضربه مغزی، دچار زندگی نباتی شد.

این دختر نوجوان از اسفند ۹۸ تا کنون در منزل تحت مراقبت پدر و مادر قرار گرفته و با داشتن دستگاه اکسیژن ساز و ساکشن ریه در حال مبارزه برای زنده ماندن است.

مادر مهساسادات در گفت و گو با ایلنا از قطعی روزهای اخیر برق، ابراز نگرانی کرد و گفت: زمانی که برق قطع می شود، ساکشن ریه نیز قطع می شود که باعث جمع شدن آب ریه شده و ادامه این روند، برای بیماران بستری در منزل، خطرناک است.

او می گوید: با توجه به شرایط کرونایی و نیاز مبرم اغلب بیماران ریوی و خاص، دستگاه اکسیژن ساز و ساکشن ریه، حیاتی بوده و با قطع برق، عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت از مسئولان خواهش می‌کنم برق مان را قطع نکنید و بیشتر از این رنج مان ندهید.

پدر و مادر مهسا که حدود ۲ سال برای زنده ماندن دختر خود تلاش می کنند در زمان قطع برق، مجبور می شوند با مکش دهانی، مخاط ریه دخترشان را تخلیه کنند که بتواند راحت تنفس کند.

این مادر در ادامه به ایلنا گفت که تغذیه مهسا و بیماران شبیه او، میکس شده است و با استفاده از وسایل برقی انجام می شود. علاوه بر آن با قطع برق،  آب در واحدهای آپارتمانی نیز قطع شده و نظافت بیماران را دچار مشکل می کند.

لزوم شناسایی بیماران بستری در منزل

نگهداری و مراقبت از بیمارانی که در منزل بستری می شوند، مسئولیتی است که خانواده ها عهده دار می شوند و بار آن را متحمل می شوند تا عزیزانشان فشار مضاعفی بر کادر درمان و امدادگران بهزیستی وارد نکنند اما این نگرانی را هم دارند که در منزل ماندن بیمارشان منجر به فراموشی آنها توسط مسئولان خواهد شد.

در شرایط نوبتی شدن قطع برق در مناطق شهری، خانواده های دارای بیماران حاد در منزل توقع دارند مناطق آنها شناسایی و با کمترین قطع برق، حمایت شود چراکه قطعی مکرر برق، می تواند باعث افت اکسیژن و خطرات جانی بیماران شود.

به گفته خانواده هایی که با شرایط خاص، نگهداری می شوند ماهیانه ۱۲۰ هزار تومان از بهزیستی یارانه دریافت می کنند که این مبلغ با توجه به گرانی وسایل شخصی و نظافتی، کافی نیست و این درحالی است که بهزیستی برای بستری کردن بیماران بیش از این مبلغ از خانواده بیماران، دریافت می کند.

مادر مهساسادات آقایی دوست در این ارتباط به ایلنا، گفت: مسئول بهزیستی فردیس در ملاقاتی که داشت به مهسا حق پرستاری ماهیانه داد که فقط یک ماه واریز شد و بعد از تفکیک بهزیستی این مبلغ قطع شد و در حال حاضر منتظر پرونده سازی جدید هستیم و معلوم نیست با مدیریت جدید، دنبال خواهد شد یا نه.

او در مورد مراحل قانونی پرونده تصادف نیز گفت: به دلیل روند فرسایشی پرونده که ممکن است با شرایط درمان تا ۴ سال طول بکشد، هنوز دیه مشخص نشده و در حال حاضر راننده خاطی و جوانی که به واسطه عدم کنترل خودرو، زندگی مهسا را دچار بحران کرد، بدون پرداخت حتی یک ریال کمک درمان، آزادانه زندگی می کند.

سهل انگاری مدیریت شهری فردیس به زندگی مهسا آسیب زد

مادر مهساسادات آقایی دوست با انتقاد از اینکه حادثه پیش آمده به دلیل سهل انگاری مدیریت شهری فردیس بود، گلایه کرد که مسئولان شهر فردیس بعد از گذشت ۷ ماه تنها برای ابراز تاسف و بیشتر برای رسانه ای کردن خود، آمدند و عکس و خبر تهیه کردند که رزومه کاری خود را پُر کنند و دیگر پشت سرشان را هم نگاه نکردند.

او گفت: تجمیع کمک ها و وعده های مدیران و مسئولان، تنها به دو لایحه ۱۰ میلیون تومانی خلاصه شد که از طرف شهرداری وقت برای درمان مهسا تعلق گرفت که آن هم بعد از اطلاع رسانی دوستان مهسا در صفحات مجازی انجام شد در غیر این صورت، شهرداری فردیس از کم کاری و قصور خود در باز کردن پیاده راه بلوار پارک تندرستی، بی خبر بود.

عدم امنیت تردد عابران در بلوار پارک تندرستی فردیس

حادثه ای که برای مهساسادات آقایی دوست، پیش آمد در حاشیه بلوار ۴۴متری امام خمینی شهرستان فردیس، معروف به بلوار پارک تندستی بود. به گفته ساکنان محل، برای ایجاد امنیت تردد بلوار مذکور، بارها به شهرداری مراجعه و ساماندهی شهری درخواست شده که همچنان با سهل انگاری مدیریت شهری فردیس روبروست.

ساکنان حاشیه بلوار پارک تندرستی فردیس بارها شاهد غرق شدن افراد در کانال آب هم بودند که در تقاطع این بلوار و بدون حفاظ و ایمنی قرار دارد.

یکی از شهروندان منطقه در گفت و گو با خبرنگار ایلنا از نداشتن امنیت تردد در بلوار مذکور و کانال آب ابراز نگرانی کرد و گفت: چندین شهردار و شورای شهر آمده اند و رفته اند و قول ها داده اند که همگی به فراموشی سپرده شد.

این شهروند که در یکی از مجتمع های کنار بلوار پارک تندرستی فردیس زندگی می کند می گوید: با وجود جمعیتی که در حاشیه این بلوار ساکن هستند و با توجه به احداث باشگاه ورزشی، دو مدرسه راهنمایی و دبیرستان پسرانه و مراکز خرید، اما این بلوار از کمترین امکانات ایمنی تردد عابرین پیاده، برخوردار است.

یکی دیگر از ساکنان محل به خبرنگار ایلنا گفت: به پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کردیم که مدت زمان گشت و استقرار ماموران بیشتر شود که از مانور دادن و دور دور زدن جوانان با خودروهایشان خودداری کنند اما گشت زنی پلیس همیشگی نیست.

او می گوید که این بلوار دوربین ثبت تخلف ندارد و از داشتن پل عابر پیاده محروم است و ممکن است بعضی از تصادفات رانندگی با کمترین سرعت نیز حادث شود.

این شهروند فردیسی عنوان کرد: بسیاری از کوچه‌های مشرف به بلوار پارک تندستی به دلیل ساخت و ساز جدید و عدم تکمیل بعضی قطعات، بدون آسفالت و بدون نام و نشان است و با وجودی که بارها به شهرداری فردیس مراجعه کردیم اما این مشکلات همچنان باقی مانده است.

گزارش: معصومه امین زاده_ سرپرست خبرگزاری ایلنا در استان البرز

از: ایلنا 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.