اعدام شش شهروند در زندان مرکزی بیرجند و رهایی از اعدام چهار زندانی در شهرهای ماکو، اصفهان و ایلام

چهارشنبه, 5ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – چهار زندانی در شهرهای ماکو، اصفهان و ایلام که پیشتر در پرونده های جداگانه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، با گذشت اولیای دم، از چوبه دار رهایی یافتند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، دو زندانی در ماکو که از بابت اتهام قتل دو پسر عموی خود، به اعدام محکوم شده بودند، با گذشت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند.

رئیس دادگستری ماکو  با اعلام این خبر گفت: در اردیبهشت ماه سال جاری پاسگاه آغگل ماکو گزارشی از وقوع دو فقره قتل در اطراف روستای قرباغ به مراجع قضایی ارسال کرد که با تشکیل پرونده و تحقیقات انجام شده مشخص شد علت قتل ها ناشی از اختلافات ملکی و خصومت قبلی طایفه ای در آن روستا بوده و مقتولین که دو نفر بوده اند، توسط دو پسرعموی خود به قتل میرسند.

مجید نیازی اظهار کرد: رسیدگی پرونده به بازپرسی دادسرای ماکو ارجاع و بازپرس با اولویت قرار دادن اصحاب دعوی و در راستای برقراری صلح و سازش با بهره گیری از ظرفیت ریش سفیدان، منتفذین و بزرگان طوایف و با تشکیل جلسات متعدد و فشرده بین طرفین درگیر، صلح و سازش بین خانواده های درگیر صورت گرفته که با این سازش، اختلافات ۲۷ ساله اهالی روستای قره باغ ماکو مرتفع شد.

رهایی یک زندانی از اعدام در اصفهان

به گزارش خبرگزاری میزان، یک زندانی در اصفهان که از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، پس از گذشت ۱۸ سال با گذشت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافت.

موسویان رئیس شورای حل اختلاف اصفهان گفت: این فرد در سال ۱۳۸۲ در شهرستان بندرعباس با قصد سرقت به منزل مقتول وارد شده که این امر منجر به قتل صاحبخانه شد. پس از ارجاع پرونده به شعبه ۵ شورای حل اختلاف، اعضا و کارکنان این شعبه با تلاش و تدبیر خود پس از ۵ جلسه مذاکره و ارشاد با اولیای دم، موفق به اخذ رضایت از وی شدند و اولیای دم از اعدام گذشت کردند.

رهایی یک زندانی از اعدام در ایلام

به گزارش خبرگزاری رکنا، یک زندانی در ایلام که پیشتر در پرونده ای از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، با گذشت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافت.

 فرمانده انتظامی شهرستان آبدانان در حاشیه مراسم صلح و سازش بین خانواده مقتولین و متهم اظهار داشت: در پی درگیری و اختلافات در سال ۱۳۸۰ شخصی از عشایر منطقه سرابنقل با استفاده از سلاح گرم ۳ نفر را به قتل رساند، که این فرد دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده بود.

 محمد سلیمی زاد افزود: با وساطت بزرگان، ریش سفیدان طوایف و شورای معتمدین پلیس، اولیاء دم مقتول حاضر به رضایت و بخشش متهم شدند و زندانی از چوبه دار نجات یافت.

استان وایر – حکم اعدام شش شهروند صبح روز سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰، در زندان مرکزی شهر بیرجند اجرا شد.

به گزارش رسانک، هویت یکی از این شهروندان «جواد نخعی»، فرزند علی، عنوان شده است. از هویت پنج شهروند اعدام شده دیگر اطلاعی در دست نیست. همچنین گفته شده همه این شهروندان از اهالی نصرآباد(زابل) بودند.

براساس این گزارش، اتهام آقای نخعی مربوط به جرائم مواد مخدر بود. این احتمال وجود دارد که سایر شهروندان نیز اتهامات مشابه‌ای داشتند.

تا کنون رسانه های داخل ایران و مقامات انتظامی یا قضایی به طور رسمی این خبر را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

براساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری، ایران به عنوان دومین کشور با بیشترین اعدام و اولین کشور به عنوان میزان اعدام با توجه به تناسب سرانه جمعیت، در دنیا است.

از ایران وایر و هرانا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.