عضو مجلس خبرگان: انتخابات یعنی مردم اعلام کنند فرمانبر نظام و ولی فقیه هستند

جمعه, 7ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن

استان‌وایر– محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت معنای انتخابات این است که «مردم اعلام می‌کنند که ما فرمان‌بر این نظام تشکیلاتی هستیم و برای کمک به آن فرمانروای فعلی ما که ولی‌فقیه است، یک بازوی اجرایی خوبی می‌خواهیم انتخاب کنیم.»

این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین گفته که معنای اصلی انتخابات «اعلام فرمانبرداری از نظام تشکیلات الهی» است.

اراکی روز جمعه ۷ خرداد در جمع دانش‌آموختگان سپاه علویون قم، جمهوری اسلامی را یک حکومت الهی و دینی دانست و گفت: «ما امروز در انتخابات پیش‌رو نیاز به یک بازوی اجرائی توانمند در مدیریت کشور و رفع نیاز مردم و مشکلات مردم داریم و هم یک بازوی اجرائی برای رهبری می‌خواهیم که هادی باشد و مردم از او اخلاق یاد بگیرند عامه مردم از او سبک زندگی بیاموزند.»

اراکی پیشتر نماینده خامنه‌ای در انگلیس بود و سپس با حکم او چندین سال دبیرکلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را بر عهده داشت.

او همچنین انتقاد از رد صلاحیت گسترده توسط شورای نگهبان را به معنی «تضعیف قانون به نفع دشمن» خواند و گفت که بعد از تصمیم‌گیری شورای نگهبان دیگر مخالفت با آن «مخالفت با جمهوریت و اسلامیت نظام» است.

شورای نگهبان با رد‌صلاحیت گسترده کاندیداهای نزدیک به جناح اصلاح‌طلب و دولت حسن روحانی،  صلاحیت «ابراهیم رئیسی»، «محسن رضایی»، «محسن مهرعلیزاده»، «سعید جلیلی»، «علیرضا زاکانی»، «عبدالناصر همتی» و «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» را برای شرکت در انتخابات تایید کرده است.

از جمله مهم‌ترین رد صلاحیت شدگان انتخابات، «علی لاریجانی» (رییس سابق مجلس شورای اسلامی)، «اسحاق جهانگیری» معاون اول «حسن روحانی» و «محمود احمدی‌نژاد» رییس جمهوری سابق هستند.

«مصطفی تاج‌زاده»، از نزدیکان به «میرحسین موسوی» نیز توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده است.

صادق آملی لاریجانی، که خود عضو شورای نگهبان است درباره رد صلاحیت‌ها گفته بود، بعد از ۲۰ سال عضویت «هیچ‌گاه تصمیمات شورا را چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها غیرقابل دفاع» ندیده است.

محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران، با اشاره به رد صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفته است که جمهوریت نظام «روز به روز کم رنگ تر شده» و «مورد تهدید جدی تر» قرار گرفته است.

جبهه اصلاحات ایران هم اعلام کرده که به دلیل رد صلاحیتش نامزدهایش هیچ نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ندارد.

در میان نامزدهای رد صلاحیت‌شده نیز محمود احمدی نژاد به صراحت از تحریم انتخابات سخن گفته و مصطفی تاجزاده نیز گفته است که رای نخواهد داد.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا، نیز هشدار داده که میزان مشارکت در انتخابات امسال حدود ۳۹ درصد از واجدان شرایط خواهد بود که از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ پایین‌ترین میزان است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.