اعلام فیلم‌های جشنواره کن: فیلم فرهادی در بخش مسابقه

پنجشنبه, 13ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن

نمایی از فیلم «آنت» ساختهٔ لئو کاراکس که جشنوارهٔ کن ۲۰۲۱ با نمایش آن افتتاح خواهد شد
نمایی از فیلم «آنت» ساختهٔ لئو کاراکس که جشنوارهٔ کن ۲۰۲۱ با نمایش آن افتتاح خواهد شد

برگزارکنندگان جشنواره کن که مهم‌ترین جشنوارهٔ سینمایی جهان است، روز پنجشنبه ۱۳ خرداد، فیلم‌های منتخب امسال خود را اعلام کردند و «قهرمان»، تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی که در ایران فیلمبرداری شده، به بخش مسابقهٔ جشنوارهٔ امسال راه یافته است.

نهمین فیلم اصغر فرهادی که اطلاعات زیادی دربارهٔ آن منتشر نشده، در ۷۵ جلسه در شیراز فیلمبرداری شده و فیملبرداری آن در ۲۹ آذر به پایان رسیده است. بازیگرانی چون امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدر عرفایی و سارینا فرهادی در این فیلم بازی کرده‌اند و هایده صفی‌یاری تدوین فیلم را به عهده داشته است.

به گزارش خبرنگار رادیو فردا، در بخش نمایش‌های ویژهٔ جشنوارهٔ کن نیز فیلم کوتاهی از جعفر پناهی در کنار فیلم‌های هفت فیلمساز دیگر به نمایش درخواهدآمد.

پیر لسکور، رئیس جشنوارهٔ کن، و تی‌یری فرمو، مدیر این جشنواره، صبح روز پنجشنبه در جلسه‌‌ای در پاریس فیلم‌های برگزیدهٔ هفتادو چهارمین دورهٔ جشنوارهٔ کن در بخش‌های گوناگون را در حضور خبرنگاران اعلام کردند؛ جشنواره‌‌ای که هرسال در ماه مه برگزار می‌شد ولی این بار به دلیل شیوع کرونا قرار است ماه آینده، یعنی با دو ماه تأخیر، برگزار شود.

بسیاری از سؤالات خبرنگاران دربارهٔ چگونگی حضور مهمانان خارجی در جشنوارهٔ امسال بود که مدیران جشنواره فعلاً پاسخ مشخصی به سؤال‌ها ندادند. در حال حاضر با توجه به شرط قرنطینه برای ورود به فرانسه، مشخص نیست که مهمانان خارجی جشنواره چه‌طور در آن حضور خواهند داشت.

تیِری فرِمو، مدیر جشنوارهٔ کن
تیِری فرِمو، مدیر جشنوارهٔ کن

فرمو در ابتدای برنامه دربارهٔ انتخاب فیلم‌های امسال گفت یکی از مشکل‌ترین سال‌ها را پشت سر گذاشته‌‌اند از این جهت که بسیاری از سازندگان فیلم‌های سال قبل هم ترجیح داده بودند که منتظرِ امسال بمانند و به همین دلیل آن‌ها امسال نزدیک به دو هزار فیلم را به تماشا نشسته‌اند.

در عین حال فرمو اشاره کرد که با وقوع همه‌گیری جهانی، مقالات بسیاری به‌ویژه در فرانسه از مرگ سینما حرف زدند اما بازگشایی سینماها در فرانسه و استقبال مردم نشان داد که سینما نمرده است و جشنواره کن دومین خبر خوب امسال برای اهالی سینما خواهد بود.

در بخش مسابقهٔ امسال ۲۴ فیلم به نمایش درخواهد آمد. بسیاری از گمانه‌زنی‌ها درست از کار درآمد و فیلم‌های تازهٔ پل ورهوفن، ژاک اودیار، فرانسوا اوزون و نانی مورتی در بخش مسابقهٔ امسال برای دریافت نخل طلا رقابت خواهند کرد.

ایلدیکو انیدی، فیلمساز مجاری که با فیلم «از جسم و روح» خرس طلایی جشنواره برلین را به خانه برده بود، نیز با فیلم تازه‌‌ای به نام «داستان همسر من» در بخش مسابقه حضور خواهد داشت.

همچنین میا هنسن لاو با فیلم «جزیرهٔ برگمان»، ژاک اودیار با فیلم «محلهٔ سیزده پاریس»، برنو دومون با فیلم «فرانسه»، وس اندرسون با فیلم «کشتن فرانسوی» و پل ورهوفن با فیلم «بندتا» در بخش مسابقه حضور خواهند داشت.

فیلم کوتاهی از جعفر پناهی، فیلمساز معترض ایرانی در کنار چند فیلم کوتاه از برخی فیلمسازان دیگر از جمله آپیچاتپونگ وراستاکول فیلمساز شناخته شده تایلندی در قالب یک فیلم اپیزودیک بلند با نام «سال توفان بی‌پایان» در بخش نمایش‌های ویژه این دوره جشنواره کن به نمایش درخواهد آمد.

امسال در بخش تازه‌‌ای به نام «کن پره میر» فیلم‌هایی که در بخش‌های اصلی پذیرفته نشده‌‌اند، به نمایش درخواهند آمد. فیلم‌هایی از متیو آمالریک، آرنو دپلشن و الیور استون از جمله فیلم‌های این بخش هستند.

هجده فیلم هم در بخش «نوعی نگاه» پذیرفته شده‌‌اند که به تجربیات تازه در زمینه زبان سینما اختصاص دارد. در این بخش هیچ فیلم ایرانی‌‌ای راه نیافته است.

جشنوارهٔ کن با فیلم «آنت» ساختهٔ لئو کاراکس در روز ششم ژوئیه افتتاح خواهد شد. در این فیلم ماریون کوتیار و آدام دریور بازی دارند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.