آرش صادقی، فعال دانشجویی گروگان وزارت اطلاعات؟

سه شنبه, 5ام شهریور, 1392
اندازه قلم متن

arash-sadeghi

آخرین اطلاع از وضعیت آرش صادقی

حدود ۲۱ ماه از بازداشت آرش صادقی، فعال دانشجویی در انفرادی بند ۲۰۹ اوین و ۸۷ روز از اعلام اعتصاب غذای وی در انفرادی می گذرد و بی خبری از وضعیت وی همچنان ادامه دارد.

طی پیگیری ونداد اولادعظیمی، خبرنگار “سودویند” از آخرین وضعیت این فعال دانشجویی، یک منبع نزدیک به آرش که شکایت آرش صادقی از وزارت اطلاعات در خصوص مرگ مادرش در جریان دستگیری وی را؛ دلیل بازداشت طولانی وی در انفرادی اوین اعلام می کند، روحیه و مقاومت آرش را تحسین برانگیز وعالی توصیف کرد.

این منبع مطلع تاکید کرد: مقاومت آرش در عدم انصراف از شکایتش، موجب گروگانگیری وی توسط وزارت اطلاعات شده است و ممکن است تا زمان انصراف آرش از این شکایت، ادامه داشته باشد .

نزدیک به ۳ ماه از اعلام اعتصاب غذای این فعال دانشجویی در اعتراض به ضرب و شتم و شکنجه در انفرادی وزارت اطلاعات می گذرد و اطلاع دقیقی از وضعیت وی در دست نیست، ولی منبع مذکور در این رابطه تاکید کرد: “علیرغم فشارهای روانی بالا و شکنجه برای انصراف از شکایت، تا این لحظه آرش محکم و با روحیه قوی ایستادگی کرده و اصرار به پیگیری این شکایت دارد.”

گفتنی است مادر آرش در جریان یورش ماموران اطلاعات در ساعت ۴ صبح، هشتم آبان ماه ۱۳۸۹ به خانه این دانشجو به قصد دستگیری، دچار شوک و ایست قلبی شد و نهایتا فوت کرد.

آرش که در جریان این هجوم در خانه نبود حتی از سوی نزدیکان خود برای این موضوع مورد شماتت و فشار قرار گرفته بود. وی مدتی بعد در تاریخ ۳۰ آذرماه سال ۱۳۸۹ خودش را به زندان اوین معرفی کردکه بلافاصله به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و در آنجا توسط ماموران اطلاعات تحت شکنجه قرار گرفت تا تکذیبه ای را در خصوص ارتباط مرگ مادرش با حمله ماموران امنیتی امضا کند.

آرش ۲۴ آذرماه ۱۳۹۰ پس از پایان حکم یکسال حبس تعزیری، از زندان آزاد شد اما این آزادی زیاد طول نکشید. پیگیری شکایت از وزارت اطلاعات در خصوص مرگ مادرش موجب شد به مدت بسیار کوتاهی پس از آزادی، مجددا در تاریخ ۲۵ دی ماه ۱۳۹۰ دستگیر شود.
وی از آن زمان تا کنون در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد و هنوز اتهام جدید او اعلام نشده است.

پیشتر پیمان عارف، زندان عقیدتی سابق که در دوره ای هم بندی آرش صادقی بود شکنجه آرش در بند ۲۰۹ زندان اوین را تایید کرده و در گفتگو با کمپین بین المللی حقوق بشر گفته بود: “آرش چنان مورد شکنجه برای امضا آن تکذیبه قرار گرفته بود که کتف دست راستش شکسته بود و وقتی به بند عمومی منتقل شد دکتر بند برای او ده جلسه فیزیوتراپی نوشت. من همه اینها را شاهد بودم. آرش آنقدر مورد شکنجه قرار گرفته بود که حتی دیگر نمی توانست دست راستش را بلند کند.”

آرش صادقی، دانشجوی ترم ششم کارشناسی ارشد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی، عضو انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی در انتخابات سال ۱۳۸۸ بود که در ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸ به دنبال اعتراضات خیابانی دستگیر شد و در شهریور همان سال بدون دریافت حکم یا تفهیم اتهام آزاد شد. آرش صادقی مهرماه همان سال به دانشگاه علامه طباطبایی برای ادامه تحصیل رفت اما مجددا در آذر ماه دستگیر شد و در اسفند ماه ۸۸ مجددا بدون تفهیم اتهام و صدور حکم آزاد شد. او بار دیگر در خرداد ماه ۱۳۸۹ دستگیر شد و شهریور ماه همان سال آزاد شد. او پس از آزادی توسط وکیلش، محمود علیزاده طباطبایی، باخبر شد که شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی او را مجموعا در این چند دوره بازداشت به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی به ۶ سال زندان محکوم کرده است که این حکم در دادگاه تجدید نظر از ۶ سال به ۵ سال زندان تخفیف داده است که فقط یکسال آن مشمول حکم تعزیری بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.