حکم هشت سال حبس تعزیری کشیش ایرانی-آمریکایی «تایید شد»

سه شنبه, 5ام شهریور, 1392
اندازه قلم متن

keshish abedini va khanevadehوکیل مدافع سعید عابدینی کشیش مسیحی ایرانی- آمریکایی روز دوشنبه چهارم شهویور ماه اعلام کرد که دادگاه تجدید نظر حکم بدوی هشت سال حبس تعزیری برای موکلش را تایید کرده است.

عابدینی یک نوکیش مسیحی است و علاوه بر تابعیت ایرانی، تابعیت آمریکایی نیز دارد؛ گزارش شده که وی مهرماه سال ۹۱ پس از سفری به ایران که «برای بازدید از خانواده و پیگیری تاسیس یک پرورشگاه» صورت گرفته بود، بازداشت شد.

ناصر سربازی وکیل این کشیش ایرانی-آمریکایی به خبرگزاری ایسنا در این باره گفت: «شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران بدون توجه به ایراداتی که به دادنامه بدوی صادره از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران وارد بود، رای دادگاه بدوی را عینا تایید کرد؛ بنابراین موکل به هشت سال حبس قطعی محکوم شده است.»

وی گفت که هنوز این حکم به طور رسمی به وی ابلاغ نشده است.

اتهام سعید عابدینی «تشکیل و راه‌اندازی کلیسای‌های خانگی به قصد برهم زدن امنیت ملی» عنوان شده است.

وکیل سعید عابدینی با این حال گفته است که از «طریق مجاری قانونی اقدامات لازم را برای احقاق حق موکل و نقض دادنامه‌ای که صادر شده» را انجام خواهند داد.

وی افزود: «از طریق اعاده دادرسی و در صورت لزوم تقاضای اعمال ماده ۱۸ اصلاحی قانون تشکیل دادگا‌ه‌های عمومی و انقلاب از طریق رئیس قوه قضاییه پیگیر نقض دادنامه و آزادی موکل خواهیم بود.»

اسفند ماه سال گذشته بیش از ۸۰ نماینده کنگره آمریکا از جان کری وزیر خارجه ایالات متحده خواستند که برای آزادی این کشیش ایرانی-آمریکایی از هیچ تلاشی دریغ نکند.

وزارت خارجه آمریکایی هم پیشتر با ابراز نگرانی از سرنوشت سعید عابدینی خواستار آزادی وی شده بود.

عابدینی پیش از این طی نامه‌ای گفته بود که مورد ضرب وشتم قرار گرفته و در امور درمانی وی هم کوتاهی شده است.

در گزارش‌هایی که احمد شهید گزارشگر سازمان ملل در مورد ایران تهیه کرده از «نقض» حقوق اقلیت‌های مذهبی انتقاد شده است.

 

«انتقاد شدید» همسر کشیش ایرانی زندانی از سکوت اوباما

همسر سعید عابدینی، کشیش ایرانی‌ـ‌آمریکایی زندانی در ایران، می‌گوید که از «سکوت» باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در قبال وضعیت همسرش «عمیقا ناامید» شده است.

خبرگزاری رویترز بیانیه نغمه عابدینی در انتقاد به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، را به نقل از مرکز قانون و عدالت آمریکا که وکالت این خانواده را بر عهده دارد منتشر کرده است.

این بیانیه یک روز پس از آن منتشر شد که دادگاه تجدید نظر در ایران حکم هشت سال زندان برای آقای عابدینی را تایید کرد.

همسر این کشیش ایرانی‌ـ‌آمریکایی در بیانیه خود گفته است که اخباری که از ایران می‌رسد «خانواده ما را ویران می‌کند».

خانم عابدینی که همراه با دو فرزندش در آیداهوی آمریکا زندگی می‌کند گفته است با وکلای خود درباره این که چگونه درخواست استیناف همسرش را به رئیس قوه قضائیه یا آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، منتقل کند مشورت خواهد کرد.

او همچنین خواهان «فشار بین‌المللی» بر ایران در مورد پرونده همسرش شد و از سکوت رئیس جمهور آمریکا در این خصوص به‌شدت انتقاد کرد.

خانم عابدینی گفته است: «شوهر من هشت سال در زندان بدنام اوین به خاطر این که اعتقاد مسیحی خود را انکار نمی‌کند، روزانه با تهدیدها و سوءاستفاده‌های افراد تندرو مواجه می‌شود، اما رئیس جمهور من، باراک اوباما، هنوز حتی یک کلمه درباره او سخنی نگفته است.»

بیانیه همسر سعید عابدینی افزوده است: «من از این که پرزیدنت اوباما در پرونده وخیم نقض حقوق انسانی و مذهبی یک آمریکایی زندانی در ایران سکوت را انتخاب کرده عمیقا ناامید شده‌ام.»

سعید عابدینی یک نوکیش مسیحی است و علاوه بر تابعیت ایرانی، تابعیت آمریکایی نیز دارد.

طبق گزارش‌ها، وی مهرماه سال ۹۱ پس از سفری به ایران که «برای بازدید از خانواده و پیگیری تاسیس یک پرورشگاه» صورت گرفته بود، بازداشت شد.

اتهام سعید عابدینی «تشکیل و راه‌اندازی کلیسا‌های خانگی به قصد برهم زدن امنیت ملی» عنوان شده است.

در همین حال وکیل آقای عابدینی به خبرگزاری ایسنا گفته است که از «طریق مجاری قانونی اقدامات لازم را برای احقاق حق موکل و نقض دادنامه‌ای که صادر شده» را انجام خواهد داد.

وی افزوده است که «از طریق اعاده دادرسی و در صورت لزوم تقاضای اعمال ماده ۱۸ اصلاحی قانون تشکیل دادگا‌ه‌های عمومی و انقلاب از طریق رئیس قوه قضاییه پیگیر نقض دادنامه و آزادی موکل خواهیم بود».

اسفندماه سال گذشته بیش از ۸۰ نماینده کنگره آمریکا از جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، خواستند که برای آزادی این کشیش ایرانی-آمریکایی از هیچ تلاشی دریغ نکند.

وزارت خارجه آمریکایی هم پیشتر با ابراز نگرانی از سرنوشت سعید عابدینی خواستار آزادی وی شده بود.

عابدینی پیش از این طی نامه‌ای گفته بود که مورد ضرب وشتم قرار گرفته و در امور درمانی وی هم کوتاهی شده است.

در گزارش‌هایی که احمد شهید گزارشگر سازمان ملل در مورد ایران تهیه کرده از «نقض» حقوق اقلیت‌های مذهبی انتقاد شده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.