وزیر ارتباطات ایران: فیلترینگ منقرض خواهد شد ولی عده‌ای اجازه نمی‌دهند

دوشنبه, 24ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران می‌گوید فیلترینگ در کشور در آینده منقرض خواهد شد ولی در شرایط کنونی عده‌ای اجازه نمی‌دهند با فیلترینگ خداحافظی کنیم.

محمدجواد آذری جهرمی روز دوشنبه ۲۴ خرداد در حاشیه افتتاح پارک ارتباطات و فناوری اطلاعات در مشهد، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که چه زمانی با فیلترینگ خداحافظی خواهیم کرد و چه کسانی باید این اجازه را بدهند، اعلام کرد از انقراض فیلترینگ‌ در کشور می توانیم سخن بگوییم، ولی نمی دانم چه زمانی با این واژه خداحافظی خواهیم کرد.

او در پاسخ به اصرار این خبرنگار که چه کسانی اجازه نمی‌دهند با واژه «فیلترینگ» خداحافظی کنیم، گفته است «از لگوی میکروفون‌تان که آرم رسانه ملی است، می‌توانید بپرسید».

رادیو و تلویزیون حکومتی ایران که در جمهوری اسلامی از آن به عنوان «رسانه ملی» نام می‌برند، از نهادهایی است که طی دو سال گذشته علیه جهرمی شکایت کرده است. بهمن‌ماه پارسال نیز وی به اتهام عدم اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی از جمله بستن فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها به دادسرا احضار شد.

اینترنت در ایران طی یک دهه اخیر همواره با اختلالات و محدودیت‌های شدید روبرو بوده است تا جایی که سازمان گزارشگران بدون مرز اسفند ۹۸ «شورای عالی فضای مجازی» در ایران را جزو ۲۰ نهاد دولتی و غیردولتی مطرح کرد که بدترین کارنامه را در سرکوب سایبری دارند.

این شورا که با دستور رهبر جمهوری اسلامی تأسیس شده و متولی اصلی تصمیم‌گیری درباره اینترنت است، از روش‌هایی چون «کنترل اینترنت و گزینشی کردن دسترسی‌ها، فیلتر کردن وب‌سایت‌های خبری و اپلیکیشن‌‌هایی مانند تلگرام، سیگنال، واتس‌اپ، فیس‌بوک و توئیتر» برای سرکوب سایبری استفاده می‌کند.

بیشتر شبکه‌های اجتماعی در ایران برای عموم فیلتر شده‌اند، در حالی که مقامات ارشد جمهوری اسلامی از این شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و رادیو فردا/د.خ/ک.ر

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.