ادامه آتش‌سوزی در ارتفاعات کوه‌های حاتم پس از چهار روز

پنجشنبه, 27ام خرداد, 1400
اندازه قلم متن
 

چهار روز پس از شروع آتش‌سوزی در جنگل کوه‌های حاتم در مرز بین خوزستان و استان کهگیلویه و بویراحمد، مسئولان استانی از تداوم آتش‌سوزی در برخی ارتفاعات خبر می‌دهند.

به گزارش ایسنا، محمدتقی سجادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان، روز پنج‌شنبه، ۲۷ خرداد درباره دلایل طولانی شدن زمان مهار آتش در این منطقه گفت که امکانات مورد استفاده در اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع در ایران بیشتر «ادوات سبک» و به صورت «نفری» است.

همه ساله به‌ویژه با شروع فصل گرما، مناطق وسیعی از جنگل‌های زاگرس دچار حریق می‌شود و به دلیل طولانی شدن زمان مهار کامل آتش، بخش‌های گسترده‌ای از این مناطق نابود می‌شود.

خرداد سال گذشته همزمان با وقوع چندین آتش‌سوزی‌ گسترده‌ در جنگل‌های زاگرس طی چند هفته متوالی، مسئولان محلی ضمن انتقاد از نبود امکانات کافی برای اطفای حریق، بروکراسی اداری و ناهماهنگی‌های دستگاه‌های مختلف را از جمله دلایل طولانی شدن فرایند مهار آتش در این مناطق اعلام کرده بودند.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که در آذر سال گذشته منتشر شده است، به طور متوسط سالانه ۱۶هزار و ۷۲۷ هکتار جنگل و مرتع در ایران در آتش می‌سوزد و ۷۰ درصد آتش‌سوزی‌های کشور در ناحیه زاگرس رخ می‌دهد.

برآورد دقیقی از میزان خسارات وارده به عرصه‌های طبیعی به دلیل آتش سوزی‌ها وجود ندارد، اما سازمان جنگل در ۹۹ اعلام کرد که در ۱۳ سال گذشته نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد ریال خسارت مالی به دلیل این نوع آتش‌سوزی‌ها به کشور وارد شده است.

علی‌ عباس‌نژاد، فرمانده وقت یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، شهریور سال گذشته علت اصلی آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور را «عامل انسانی» عنوان کرده و گفته بود که درصدی از این آتش‌سوزی‌ها «عمدی» و با اهداف «بهره‌برداری‌های سیاسی» انجام شده است.
رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.