رهایی سه زندانی از اعدام در یزد و بیجار، اجرای حکم اعدام دو زندانی در زندان های سلماس و قزوین

سه شنبه, 1ام تیر, 1400
اندازه قلم متن

اجرای حکم اعدام یک زندانی در زندان سلماس

خبرگزاری هرانا – روز دوشنبه ۳۱ خردادماه، حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان سلماس به اجرا در آمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، سحرگاه دوشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۰، یک زندانی در زندان سلماس اعدام شد.

هویت این زندانی که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، حبیب رضایی، اهل شهرستان سلماس عنوان شده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: آقای رضایی سه سال پیش طی یک درگیری شخصی با یک شهروند مرتکب قتل و سپس توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شد.

اعدام این زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) دستکم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۲ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

اعدام یک زندانی در قزوین

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰: حکم یک زندانی به‌نام رامین سعادت بیگلو که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، در زندان مرکزی قزوین به اجرا درآمد.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز یک‌شنبه، ۳۰ خرداد ماه، حکم یک مرد در زندان مرکزی قزوین (چوبین‌در) به اجرا درآمد. هویت این زندانی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود، رامین سعادت بیگلو، اهل زنجان احراز شده است.

یک منبع مطلع درخصوص جزئیات پرونده این زندانی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «رامین از سال ۹۶ به اتهام قتل شخصی که ۱۰ میلیون تومان به وی بدهکار بود در زندان به‌سر میبرد».

این منبع همچنین گفت: «این قتل در حین نزاعی بود که درپی مشاجره لفظی شروع شد. در حالیکه رامین گفته بود ‘سرِ کوچه بودیم و او را به دیوار هل دادم و دیده که خونریزه کرده و مرده’. رامین که ترسیده بود ابتدا فرار می‌کند و بعد از ۲۴ ساعت خود را به آگاهی تحویل داده بود».

اعدام این زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلان نشده است.

بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، دست‌کم ۲۱۱ اعدام از بین ۲۶۷ اعدامی که سال ۲۰۲۰ در ایران اجرا شد، با اتهام «قتل عمد» بوده است.

عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.

رهایی سه زندانی از اعدام در یزد و بیجار

 سه زندانی در شهرهای یزد و بیجار که پیشتر در پرونده های جداگانه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، با گذشت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند.  همچنین بنابر اعلام رئیس شورای حل اختلاف گلستان، طی سال گذشته، ۲۶ زندانی در این استان از اعدام رهایی یافتند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، یک زندانی در شهرستان یزد با گذشت اولیای دم از اعدام رهایی یافت.

 بر اساس این گزارش، رئیس کل دادگستری استان یزد از آزادی یک زندانی محکوم به اعدام، پس از ۱۸ سال، با رضایت دو نفر از اولیای دم خبر داد.

رهایی از اعدام دو زندانی در بیجار

به گزارش خبرگزاری مهر، دو زندانی در شهرستان بیجار با گذشت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند.

رهایی ۲۶ زندانی از اعدام در گلستان طی سال ۹۹

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس شورای حل اختلاف گلستان از رهایی ۲۶ زندانی از اعدام در سال گذشته خبر داد و گفت: ۳۸ درصد پرونده های امسال به سازش منتهی شده است.

 احمد جعفری افزود: میانگین سازش پرونده‌ها در کشور ۳۲ درصد است؛ در حالی که در استان گلستان ۴۰ درصد پرونده‌های ورودی به شورای حل اختلاف با آشتی و گذشت طرفین مختومه شد.

وی ادامه داد: مشارکت ریش سفیدان و استفاده از اعضای توانمند در شعب سازشی از علل بالابودن میانگین سازش پرونده‌ها در گلستان است.

از هرانا و سازمان حقوق بشر ایران


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.