ادعای وقف جنگل‌های هیرکانی رد و ‘تعلق آن به مردم ‘ تایید شد

جمعه, 11ام تیر, 1400
اندازه قلم متن
جنگل هیرکانی

مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع ایران گزارش‌های قبلی در مورد رد ادعای اوقاف در مورد جنگل‌های هیرکانی را تایید کرده و گفته است که دیوانعالی جمهوری اسلامی سرانجام رای داد که “۵ هزار و ۱۰۳ هکتار از جنگل‌های هیرکانی ملی و حدود ۳۷۰ هکتار مستثنیات و متعلق به مردم است.”

به این ترتیب، ادعای سازمان اوقاف در مورد وقف بودن این جنگل‌های رد شده است.

وی گفت که رای دیوانعالی قطعی و غیر قابل اعتراض است.

ادعای موقوفه بودن جنگل‌های هیرکانی که بخشی از آن نزد یونسکو به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده از حدود بیست سال پیش مطرح بوده و در چند مورد، محاکم قضایی به نفع اوقاف را دادند.

این آرا اعتراض مدافعان محیط زیست و شکایت سازمان جنگل‌ها و مراتع را در پی داشت.

مراتع و جنگل‌های ایران تا زمان همه‌پرسی تصویب لوایج شش‌گانه پیشنهادی محمدرضا شاه در سال ۱۳۴۱موسوم به انقلاب سفید در مالکیت خصوصی قرار داشت و در آن زمان ملی اعلام شد.

ملی شدن این منابع که با هدف حراست از آنها صورت گرفت از جمله شامل خرید یا خلع ید از اوقاف بود که در آن زمان هم اعتراض برخی از روحانیون را برانگخیت.

پس از استقرار جمهوری اسلامی، ادعای وقف بودن اموال و دارایی‌های خصوصی و عمومی رواج یافته و براساس برخی گزارش‌ها در سال‌های اخیر شدت گرفته و حتی شامل ادعایی در مورد کوه دماوند هم شده است.

این وضعیت بر نگرانی در مورد فقدان امنیت مالکیت و گسترش فساد نهادینه در جمهوری اسلامی ایران افزوده است.

تخریب منابع طبیعی ایران از جمله نابودی جنگل‌ها در چند دهه اخیر به منظور کسب سود نیز باعث نگرانی طرفداران محیط زیست بوده است.

جنگل‌های هیرکانی در حاشیه جنوبی دریای خزر و دامنه‌های شمالی رشته‌ کوه‌های البرز واقع شده است.
ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.