ارومیه؛ انتقال سه زندانی از جمله یک کودک-مجرم جهت اجرای حکم اعدام

شنبه, 12ام تیر, 1400
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – امروز شنبه ۱۲ تیرماه، سه زندانی محکوم به اعدام زندان ارومیه از جمله بهاالدین قاسم زاده، کودک_مجرم، جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شدند. این شهروندان پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰، سه زندانی محکوم به اعدام از جمله یک کودک-مجرم جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند.

هویت این سه زندانی، بهاالدین قاسم زاده، کودک_مجرم محکوم به اعدام، برادر بیمار وی داوود قاسم زاده و انور عبدالهی شهروند اهل مهاباد، توسط هرانا احراز شده است.

داوود و بهاالدین قاسم زاده اهل شهرستان سلماس هستند. این شهروندان در سال ۸۸ به اتهام قتل دو نفر در یک درگیری طایفه‌ای بازداشت شدند. بهاالدین در زمان بازداشت ۱۷ سال سن داشت و در سال ۸۹ در دادگاه اتهام انجام هر دو قتل را به عهده گرفت. در همان روز پس از خروج از دادگاه از دست ماموران گریخت و به کردستان عراق رفت. بعد از فرار وی مأموران امنیتی خواهر، مادر و برادر دیگر وی را دستگیر و به زندان ارومیه منتقل کردند و خواستار بازگشت بهاالدین در قبال آزادی خانواده‌اش شدند. بهاالدین نیز پس از یک ماه به کشور بازگشت. در این مدت به دلیل ضرب و شتم شدید، داوود قاسم زاده دچار آسیب‌دیدگی در ستون فقرات و نخاع شد.

هرانا در خردادماه سال ۹۷ نیز در گزارشی از وخامت حال جسمانی این دو برادر زندانی خبر داد. داوود قاسم‌ زاده پیشتر به علت آسیب دیدگی نخاع و شرایط بد زندان دچار عفونت در ناحیه پا شد و در پی ممانعت مسئولان زندان از اعزام به مراکز درمانی و به دلیل بلاتکلیفی طولانی مدت، همراه با برادرش طی نامه‌ای از رئیس زندان خواستار اجرا شدن حکم اعدام و یا تعیین تکلیف خود شدند.

انور عبدالهی نیز پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود.

در روزهای اخیر مجید تفرشی، معاون امور بین‌الملل ستاد موسوم به “حقوق بشر قوه قضاییه”، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: جمهوری اسلامی با ۸۵ میلیون جمعیت «سه تا چهار بار در سال» مجرمانی را که زیر سن قانونی مرتکب جرم شده‌اند، اعدام می‌کند و این به معنای «نقض حقوق بشر» نیست!

اخیرا میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به شدت از نقض حقوق بشر در ایران انتقاد کرد و گفت: “در ایران بیش از ۸۰ کودک‌-مجرم در نوبت اعدام و دستکم چهار تن از آنان در معرض خطر قریب الوقوع اعدام هستند.”

بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) دستکم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۲ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.