نقض حکم اعدام در دیوان عالی کشور؛ ۱۰ ماه پس از اجرای حکم در زندان ارومیه

شنبه, 12ام تیر, 1400
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – نزدیک به ۱۰ ماه پس از اعدام خضر قویدل در زندان ارومیه، حکم اعدام او در دیوان عالی کشور نقض شده است. آقای قویدل در تاریخ ۲۰ شهریورماه سال گذشته در حالی اعدام شد که پرونده وی در دیوان عالی کشور در حال رسیدگی بوده است. عدم وجود روند محاکمه صحیح و شفاف در نظام قضایی ایران، علی الخصوص در مواردی که منجر به صدور احکام غیرقابل بازگشت مانند اعدام می شود، همواره مورد انتقاد بسیاری از نهادهای حقوق بشری بوده است. این پرونده می تواند مصداق دیگری از دغدغه مخالفان حکم اعدام باشد که بر غیرقابل جبران و بازگشت ناپذیر بودن آن تاکید دارند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم اعدام خضر قویدل، حدود ۱۰ ماه پس از اجرای حکم در دیوان عالی کشور نقض شد.

یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی اعدام شده در این خصوص به هرانا گفت: چند روز قبل خانواده قویدل را به دفتر دادستان ارومیه دعوت کرده و از این موضوع آنها را مطلع کردند. دادستان به خانواده قویدل گفته است که شما میتوانید نسبت به این موضوع شکایت کرده و دیه این زندانی اعدام شده را دریافت کنید.

خضر قویدل در تاریخ ۱۹ شهریورماه ۹۹، جهت اجرای حکم اعدام به یکی از سلول های انفرادی زندان ارومیه منتقل و به صورت کابینی برا آخرین بار با خانواده خود ملاقات کرد.

حکم اعدام وی یک روز بعد در تاریخ ۲۰ شهریورماه ۹۹ در زندان ارومیه در حالی اجرا شده است که به تازگی مشخص شده در زمان اجرای حکم، پرونده او در دیوان عالی کشور در حال بررسی بوده است.

عدم وجود روند محاکمه صحیح و شفاف در نظام قضایی ایران، علی الخصوص در مواردی که منجر به صدور احکام غیرقابل بازگشت مانند اعدام شده، همواره مورد انتقاد بسیاری از نهادهای حقوق بشری بوده است. این پرونده می تواند مصداق دیگری از دغدغه مخالفان حکم اعدام باشد که بر غیرقابل جبران و بازگشت ناپذیر بودن آن تاکید دارند.

سحرگاه امروز شنبه ۱۲ تیرماه نیز حکم اعدام دو زندانی در شرایطی مشابه در زندان ارومیه به اجرا در آمد.

ناصر آزموده و شهریار امیری، با اتهامات مربوط به مواد مخدر، در حالی اعدام شدند که علیرغم اعتراض به حکم صادره، تا زمان اجرای حکم اعدام از سوی دیوان عالی کشور پاسخی مبنی بر تائید یا نقض حکم اعدام دریافت نکرده بودند.

بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) دستکم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۲ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

خضر قویدل


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.