گسترش اعتراضات مردمی به قطع مکرر برق در شهرهای پنج استان ایران

سه شنبه, 15ام تیر, 1400
اندازه قلم متن

درحالی که قطع گسترده و مکرر برق در مناطق مختلف ایران ادامه دارد، دوشنبه شب دامنه اعتراضات به خاموشی‌های گسترده به تجمعات خیابانی در شهر ری در استان تهران،  بابل، بابلسر، قائم‌شهر، آمل، رستمکلا و بهشهر، بهنمیر در مازندران، کازرون در استان فارس، خمام در گیلان و بندر گز در استان گلستان گسترش یافت.

پیشتر در یک‌شنبه شب، نیز شهرهای گنبد کاووس، کردکوی و آق‌قلا در استان گلستان، کازرون در استان فارس و شمار دیگری از شهرها شاهد اعتراضات مردم به قطع گسترده برق بود.

سر دادن شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» به هنگام قطع برق که یک‌شنبه شب در تهران اوج گرفته بود، دوشنبه شب علاوه بر تهران، به هنگام خاموشی چندین ساعته در شیراز نیز  تکرار شد.

گروهی از مردم در ساعات پایانی دوشنبه شب با تجمع مقابل شرکت برق شهرری به قطع مکرر برق و خاموشی‌های گسترده اعتراض کردند. «وزیر بی‌کفایت، استعفا، استعفا» از جمله شعارهایی بود که معترضان در شهرری سردادند.

در استان مازندران، گروهی از مردم شهر بابل دوشنبه شب با تجمع مقابل شرکت برق این شهر به خاموشی‌های گسترده اعتراض کردند. به گفته منابع محلی، تجمع اعتراضی مردم بابل تا ساعت بامداد سه‌شنبه همچنان ادامه داشت.

جمعی از مردم قائمشهر در استان مازندران دوشنبه شب و درپی قطع مکرر برق با تجمع مقابل شرکت برق این شهر به خاموشی‌های گسترده اعتراض کردند

همزمان با اعتراضات مردمی به قطع برق مردم در بسیاری از شهرهای ایران، در بابلسر نیز جمعی از مردم این شهر در ساعات پایانی دوشنبه شب مقابل اداره برق تجمع اعتراضی برپا کرده و خواهان پاسخ‌گویی مسئولان در مورد قطع مکرر برق شدند.

جمعی از مردم معترض به قطع برق جاده رستم‌کلا به بهشهر در استان مازندران را در اعتراض به قطع برق بستند. بسیاری از شهرهای مازندران شامگاه دوشنبه و ساعات بامداد سه‌شنبه صحنه اعتراض مردم به خاموشی‌های گسترده بوده است.

حسینی کارنامی، سرپرست شرکت توزیع برق مازندران، با بیان اینکه «طی روز جاری در مازندران به میزان یک هزار مگاوات جهت جلوگیری از خاموشی سراسری، قطع برق اعمال شد»، گفت: همزمان با خاموشی‌های روز دوشنبه، بیش از ۱۰ هزار نفر با مرکز ۱۲۱ سامانه فوریت‌های برق مازندران تماس گرفته‌اند.

در استان فارس، مردم شهر کازرون شامگاه دوشنبه برای دومین شب متوالی در اعتراض به قطع مکرر برق، مقابل شرکت برق این شهر تجمع کردند.

همچنین گروهی از مردم بندر گز در استان گلستان با تجمع مقابل اداره برق این شهر به قطع برق اعتراض کردند.

در شهر خمام استان گیلان دوشنبه شب شماری از مردم معترض به قطع برق با تجمع مقابل اداره برق به خاموشی‌های گسترده اعتراض کردند.

گزارش منابع محلی و ویدیوهای منتشر شده حاکی از اعتراضات مشابه در شمار دیگری از شهرهای ایران است.علاوه بر این، شهرهای تهران و شیراز شامگاه دوشنبه و برای دومین شب متوالی به هنگام قطع برق گروهی از مردم معترض شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» و همچنین شعارهایی علیه روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، سر دادند.

روح‌الله خمینی در سال۱۳۵۷ به مردم وعده آب و برق مجانی داده بود. حسن روحانی ۱۲ بهمن سال ۱۳۹۹ در چهل و دومین سالگرد این وعده‌ها طی سخنانی در هیات دولت گفته بود که «بخشی در سخنرانی امام]روح‌الله خمینی[ بود که برخی خناسان آن را دنبال کردند و آن این بود که فرمودند ما کاری می‌کنیم آب و برق برای مردم رایگان شود، ولی خناس‌ها می‌گفتند چی شد آن آب و برق مجانی، اما دولت دوازدهم این کار را انجام داد هم برق، هم آب و هم گاز را برای افراد کم مصرف مجانی مجانی کردیم.»

با این حال چه در زمستان گذشته و چه در بهار و اکنون با آغاز تابستان، خاموشی‌های گسترده برق ادامه دارد و با اوج‌گیری و قطع تا هشت ساعته برق در اوج گرما، دامنه اعتراضات به خاموشی‌ها را به شهرهای مختلف ایران گسترش داده است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.