مهاجرت مردم سیستان به دلیل خشک شدن هامون

دوشنبه, 11ام شهریور, 1392
اندازه قلم متن

hamun

خشک شدن دریاچه هامون زندگی مردم اطراف دریاچه را تهدید می‌کند

حلیمه عالی، نماینده زابل در مجلس ایران نسبت به افزایش مهاجرت از استان سیستان و بلوچستان به دلیل خشکسالی هشدار داد و از دولت خواست تا برای احیای دریاچه هامون اقدامی کند.

خانم عالی روز یکشنبه، ۱۰ شهریور، اول سپتامبر در یک تذکر شفاهی در مجلس ایران گفت که به دلیل خشکسالی، از ابتدای سال جاری خورشیدی تا کنون دو تا سه هزار خانواده از استان سیستان و بلوچستان مهاجرت کرده‌اند.

خانم عالی با اشاره به اینکه مشکل خشکسالی ۱۵ سال است که در منطقه سیستان وجود دارد گفت: “ظاهرا طاقت مردم تمام شده است چرا که از ابتدای سال تا کنون دو تا سه هزار خانواده به دلیل خشک‌سالی از استان سیستان و بلوچستان مهاجرت کرده‌اند.

خانم عالی، نماینده زهک، زابل و هیرمند در مجلس ایران از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران خواست تا همانطور که برای احیای دریاچه ارومیه کارگروهی تشکیل داده است برای نجات دریاچه هامون و منطقه سیستان هم فکری بکند.

تالاب بین‌المللی هامون با ۵۶۰ هزار هکتار وسعت و ظرفیت آبی هشت تا ۱۰ میلیارد متر مکعب طی دو دهه اخیر به دلیل خشکسالی و قطع جریان رود مرزی هیرمند به ایران خشک شده است.

منبع اصلی تامین آب دریاچه هامون رودخانه هیرمند بوده است که از افغانستان سرچشمه می‌گیرد و در سال‌های اخیر میزان آب آن به شدت کاهش پیدا کرده است.

دو کشور ایران و افغانستان برای استفاده از آب هیرمند در سال ١٩٧٢ معاهده ای امضا کرده اند که بر اساس آن میزان سالانه آبی که از رودخانه هیرمند وارد ایران می شود مشخص شده است اما ایران از میزان آبی که وارد این کشور می‌شود ناراضی است.

خشکی این تالاب برای ساکنان حاشیه این دریاچه که به مشاغلی چون صیادی یا حصیربافی اشتغال داشتند، مشکلات معیشتی ایجاد کرده است که به مهاجرت آنها از این منطقه منجر شده است.

پیش‌تر باقر حسینی یکی دیگر از نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی کارد را به استخوان رسانده و پای این موضوع را به شورای امنیت ملی باز کرده است.

اواسط مرداد ماه سالجاری احمد علی کیخا، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به خشکیدگی ۸۰ درصد از مساحت دریاچه هامون هشدار داده بود که با نابودی این دریاچه حیات مردم منطقه به خطر می‌افتد.

طوفان شن و گرد و غبار شدید یکی از مشکلات سابقه‌دار استان سیستان و بلوچستان است و برخی کارشناسان خشک شدن دریاچه هامون را دلیل تشدید این مشکل می‌دانند.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.