صدور یک حکم اعدام همزمان با رهایی ۲ زندانی از چوبه دار

پنجشنبه, 17ام تیر, 1400
اندازه قلم متن


برگزاری هرانا – یک متهم در تهران از بابت اتهام قتل با حکم دادگاه کیفری به اعدام محکوم شد. همچنین دو زندانی در شهرستان های بابلسر و قائم شهر که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، با گذشت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شرق، یک متهم در تهران از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شد.

براساس این گزارش، رسیدگی به این پرونده از شامگاه پنجم اردیبهشت سال ۸۴ آغاز شد. آن شب استوار دوم سیروس فولادوند و یکی از همکارانش هنگام انجام مأموریت در شهریار به یک دستگاه خودروی پژو مشکوک شدند و به راننده و دو سرنشین آن دستور ایست دادند. مأموران پلیس مدارک ماشین را از راننده خواستند و به بازرسی بدنی پرداختند، اما در این میان راننده جوان یکباره اسلحه کشید و به سینه استوار دوم سیروس فولادوند شلیک کرد. راننده و دو همدستش بلافاصله سوار پژو شدند و گریختند.

با مرگ سیروس فولادوند، رسیدگی به پرونده آغاز شد و ردیابی متهمان فراری در دستور کار پلیس قرار گرفت. با گذشت چند ماه از این ماجرا، پلیس توانست رد دو نفر از متهمان را به دست آورد، اما عامل شلیک که مهدی نام دارد به مکان نامعلومی گریخته بود و پلیس نتوانست او را دستگیر کند. ۱۴ سال از این ماجرا گذشته بود که مأموران پلیس دریافتند مهدی در شهرستان بناب زندگی مخفیانه‌ای دارد. به‌ این‌ ترتیب متهم دستگیر شد.

متهم ۴۳ ساله به شلیک مرگ‌بار اعتراف کرد و به بازسازی صحنه جرم پرداخت و به اتهام قتل، مشارکت در سرقت مسلحانه و حمل سلاح گرم در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستاد. در ابتدای جلسه وکیل اولیای‌دم گفت‌‌: سیروس فولادوند در زمانی که به شهادت رسید پسر سه‌ ماهه داشت که حالا فرزندش ۱۶ سال و نیمه است. بعد از این ماجرا خانواده‌ او در این سال‌ها آسیب‌های زیادی دیدند و من از طرف آنها تقاضای اعدام دارم. سپس نماینده ناجا که در دادگاه حضور داشت، گفت: با توجه به اینکه تیراندازی از فاصله نزدیک انجام شده و متهم به‌صورت مستقیم به سینه مأمور پلیس شلیک کرده است، تقاضای اعدام دارم.

سپس مهدی که چند فقره سابقه کیفری در پرونده‌اش دارد، در جایگاه ایستاد و جرمش را قبول کرد. او گفت: آن روز به‌همراه منصور و سعید به پارکینگ شهریار رفتیم و پژو را از آنجا برداشتیم تا به باغی در حاشیه شهریار برویم، اما یکباره مأموران پلیس دستور ایست دادند و مدارک خواستند. من مدارک ماشین را به آنها دادم، اما سیروس فولادوند می‌خواست من را بازرسی بدنی کند. به‌ همین‌ خاطر به دروغ به او گفتم نظامی هستم و اسلحه همراه دارم. فولادوند می‌خواست اسلحه را از من بگیرد، اما ناخواسته یک تیر شلیک شد. من که گیج شده بودم، بلافاصله سوار ماشین شدم و فرار کردم. باور کنید قصد قتل نداشتم و اسلحه از قبل مسلح شده بود. متهم درباره فرار ۱۴ساله‌اش به قضات گفت: من بعد از آن ماجرا ترسیده بودم. به‌ همین دلیل به شهرهای مختلف رفتم و زندگی مخفیانه را در پیش گرفتم. سپس متهم ردیف دوم که با قرار وثیقه آزاد بود، به اتهام معاونت در قتل از خود دفاع کرد.

منصور ۴۲ساله گفت: من اتهام معاونت در قتل را قبول ندارم. اسلحه متعلق به یکی از دوستان مشترک‌ ما به نام فرامرز بود که آن را در اختیار مهدی قرار داده بود. من آن شب اصلا نفهمیدم چه اتفاقی افتاد. فقط صدای شلیک گلوله را شنیدم و از شیشه عقب ماشین دیدم مأمور پلیس روی زمین افتاده است. مهدی سوار ماشین شد و فرار کرد.

سعید نیز که با قرار وثیقه آزاد بود، در جلسه دادگاه حاضر نشد تا از خود دفاع کند و وکیل او به دفاع پرداخت.

در پایان جلسه، قضات وارد شور شدند و با توجه به مدارک‌ موجود در پرونده، مهدی را به اعدام، پنج سال زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم کردند. دو متهم دیگر از دست‌داشتن در این ماجرا تبرئه شدند.

رهایی دو زندانی در بابلسر و قائم شهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دو زندانی در شهرهای بابلسر و قائم شهر از اعدام رهایی یافتند.

رییس شورای حل اختلاف مازندران گفت: با تلاش اعضای شعبه شورای حل اختلاف ویژه امور زندانیان حوزه قضائی شهرستان بابل زمینه بازگشت به زندگی برای یک محکوم به اعدام فراهم شد.

اسماعیل نژاد افزود: طی یک درگیری در فروردین ماه امسال در شهرستان بابلسر متهم با وارد کردن چندین ضربه چاقو به مقتول منجر به مرگ وی شد و محکوم پرونده به دلیل قتل عمد از سوی شعبه اول بازپرسی بابلسر وارد زندان بابل شد.

او گفت: در همین راستا پس از ارجاع پرونده از سوی مرجع قضائی به شعبه شورای حل اختلاف مستقر در زندان بابل جهت صلح و سازش، اعضای این شعبه با سعی و تلاش بی وقفه و جلسات مستمر با اولیاء دم، نهایتا در خرداد ماه امسال با حضور در منزل اولیاء دم مقتول واقع در شهرستان بابلسر، توانستند رضایت خانواده مقتول را به صورت شروط جلب کنند.

رییس شورا‌های حل اختلاف مازندران با بیان رهایی یک محکوم به اعدام در قائم شهر، گفت: محکوم این پرونده در اردیبهشت سال ۹۴ به دلیل قتل عمد از سوی شعبه اول اجرای احکام قائم شهر به زندان معرفی شد که پس از رسیدگی و سیر قضایی پرونده، حکم اعدام وی صادر شد.

وی افزود: با تلاش‌های لازم و مستمر اعضای شعبه ۱۳ شورای حل اختلاف زندان شهرستان قائم شهر، ضمن دعوت از اولیای دم به محل شعبه مستقر در زندان و برگزاری جلسات متعدد در چندین مرحله، سرانجام در خرداد ماه امسال، اولیاء دم از اجرای حکم اعدام به صورت مشروط اعلام گذشت کرده که بلافاصله مراتب به مرجع قضایی مربوطه اعلام شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.