اعلام ناتوانی دولت برای افزایش تولید برق

پنجشنبه, 17ام تیر, 1400
اندازه قلم متن

اسحاق جهانگیری: «افزایش تولید برق امکان ندارد، مصرف باید کاهش پیدا کند»

حسن روحانی و اسحاق جهانگیری- عکس از تسنیم

محمدجواد آذری جهرمی، از شناسایی ۱۳ هزار مزرعه استخراج رمزارز خبر می‌دهد. اسحاق جهانگیری افزایش تولید برق را غیرممکن می‌داند و می‌گوید «مصرف باید کم شود» و وزیر نیرو هم از مردم عذرخواهی می‌کند و وعده می‌دهد که در مناسبت‌های بعدی به تفصیل درباره قطعی‌های برق توضیح خواهد داد. با همه این‌ها، آن‌طور که مسئولان اعلام کرده‌اند، قطع برق و خاموشی‌ها حداقل تا دو هفته دیگر ادامه دارد.

ماجرای خاموشی‌های پی‌درپی هر روز ابعاد تازه‌ای می‌یابد. در حالی‌ که پیش‌تر نهادهای دولتی از مردم خواسته بودند در مصرف برق صرفه‌جویی کنند و کم‌بارشی را یکی از دلایل کمبود برق و آب در کشور اعلام کرده بودند، اخبار جدید حکایت از آن دارد که ریشه قطعی‌ برق را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد؛ همان‌جایی که جمهوری اسلامی ایران به دنبال استفاده از آن برای دور زدن تحریم‌ها و حتی در حال قانونی کردن مراحل آن است.

بر اساس طرحی که مجلس به‌ تازگی ارائه کرده است، ایران به‌زودی از راه استخراج رمزارزها درآمد ۵۰۰ میلیون دلاری خواهد داشت اما استخراج رمزارز پیامدهای زیادی در داخل کشور دارد که اصلی‌ترین آن، خاموشی‌های مکرر است که در گرمای سوزان تابستان و موج پنجم کرونا سلامت مردم را به خطر انداخته است.

اگرچه وزیر نیرو پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که قطعی‌های برق به دلیل عملیات مزارع غیرقانونی استخراج رمز ارز است، محمدجواد آذری جهرمی روز چهارشنبه (۱۶ تیر) پس از جلسه هیئت دولت، با ارائه گزارشی آماری از شناسایی ۱۳ هزار مزرعه رمزارز در کشور خبر داد. به گفته او، شناسایی این مزارع با بهره‌گیری از هوش مصنوعی انجام شده اما آذری جهرمی مدعی است تنها «بخش کوچکی» از خاموشی‌های اخیر به دلیل استخراج رمزارزها بوده است.

یکی از مسائلی که شهروندان را متعجب کرده و برای آن‌ها سوال شده، این است که چرا در هنگام قطع برق، آنتن‌دهی تلفن همراه مردم نیز با اختلال روبه‌رو می‌شود. وزیر ارتباطات دلیل این اتفاق را وابسته بودن زیرساخت‌های کشور به برق عنوان کرد و گفت: «اکنون قطع برق باعث می‌شود سایت‌های مخابراتی توان ارسال و دریافت سیگنال را از دست بدهند.»

به گزارش ایرنا و به گفته آذری جهرمی، «باتری‌های سایت‌های مخابراتی تا دو ساعت امکان ارائه خدمات را دارند» اما آنچه تعجب مضاعف را در پی داشته، این است که بنا بر اعلام وزیر ارتباطات در برخی نقاط کشور باتری‌ها سرقت شده‌اند و به نظر می‌رسد اختلال در شبکه اینترنت پس از قطع برق در بسیاری نقاط به دلیل سرقت باتری‌ها باشد؛ اگرچه رسیدگی نکردن به اپراتورها و فاسد شدن برخی باتری‌ها نیز از جمله دلایلی‌اند که به گفته آذری جهرمی در اختلال اینترنت پس از قطع برق تاثیر داشته‌اند.

افزایش تولید برق امکان ندارد
 قطع برق و پیامدهای آن بر زندگی مردم به خصوص در وضعیتی که کشور با موج پنجم کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند، انتقادها از دولت را افزایش داده است. رضا اردکانیان در حاشیه جلسه هیئت دولت از مردم عذرخواهی کرد ولی درعین‌ حال گفت که مردم «یکی دو هفته سخت» در پیش خواهد داشت. هم‌زمان، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز اعلام کرد که وضعیت موجود تا اول مرداد ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش انتخاب، او روز چهارشنبه (۱۶ تیر) در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره ماموریت رئیس‌جمهور به او برای بررسی قطعی مکرر برق و نتیجه جلسه‌ با مسئولان وزارت نیرو، اظهار داشت: «نتیجه این جلسات به آثار آن بستگی دارد. اگر دیدید وضع بهتر شده است، بدانید تصمیم‌هایی که گرفته شده نتیجه آن بوده است.»
جهانگیری در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران افزایش تولید برق را غیرممکن دانست؛ چون به گفته او، تمام نیروگاه‌ها با تمام ظرفیت در حال تولید برق‌اند و باید تلاش کرد تا جایی که مقدور است مصرف کاهش پیدا کند.

مسئولان ایران در حالی مردم را به کاهش مصرف تشویق می‌کنند که خبرها و برخی اظهارنظرهای رسمی حاکی از آن است که استخراج رمزارزها دلیل اصلی به وجود آمدن وضعیت فعلی است.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.