حواشی بحران برق در ایران؛ از تعطیلی بانک‌ها تا ۱۶۰۰حادثه آسانسوری

پنجشنبه, 17ام تیر, 1400
اندازه قلم متن

 

استان‌وایر- هم‌زمان با ادامه بحران برق در ایران، سخن‌گوی سازمان آتش‌نشانی تهران با اشاره به این‌که روزهای گذشته روزهای تاریخی در این سازمان بوده، گفته است طی شش روز گذشته، هزار و ۶۰۰ مورد حادثه مربوط به آسانسور به دلیل قطع برق گزارش شده است.

«جلال ملکی» گفته تنها در یکی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی تهران در حوالی میدان «آزادی» در یک روز ۳۰ مورد عملیات برای حادثه آسانسور گزارش شده و در یک ایستگاه دیگر در شرق تهران هم ۲۵ مورد این چنینی وجود داشته است.

در همین حال خبرگزاری تسنیم گزارش کرده است طبق اعلام شفاهی بانک مرکزی، از روز شنبه هفته آینده تا اطلاع ثانوی، ساعت کاری بانک‌ها از ۶:۳۰ صبح  تا ۱۳:۳۰ بعدازظهر خواهد بود.

مطابق ابلاغیه اعلام شده به بانک‌ها، کارکنان بانک موظفند حداکثر از ۵۰ درصد چراغ‌های روشنایی درطول کار استفاده و دستگاه‌های سرمایشی را از ساعاتی زودتر از تعطیل واحدها خاموش کنند.

طی هفته گذشته خاموشی‌های گسترده، طولانی و خارج از جدول زمان‌بندی اعلام شده به شهروندان در اغلب شهرهای ایران موجب ایجاد نارضایتی و برگزاری تجمعات اعتراضی شده‌اند.

ویدیوهای مختلفی از اعتراضات گروه‌های مختلف شهروندان، از کشاورزان و کارگران کارخانه‌ها تا خانواده‌هایی که در خانه‌های خود از افراد سالمند، بیمار و دارای معلولیت پرستاری می‌کنند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

امروز پنج‌شنبه ۱۷ تیر۱۴۰۰ هم‌چنین رییس دفتر «حسن روحانی» گفته مراکز استخراج رمز ارزها در همه جا، از اماکن دولتی و غیردولتی گرفته تا مرغ‌داری‌ها گسترده شده‌اند.

به گفته «رضا اردکانیان»، وزیر نیرو، پای بسیج نیز به کشف مراکز رمزارز باز شده است.

وزیر نیرو امروز با اعلام این که شامگاه گذشته در ایران خاموشی رخ نداده، گفته است «در شب توانسته‌ایم ۱۰۰ درصد نیاز مصرف [برق] را تامین کنیم و در شب گذشته [چهارشنبه] خاموشی نداشتیم اما در روز این رقم هم‌اکنون ۷۵ درصد است.»

این درحالی است که هم‌چنان شهروندان در رسانه‌های اجتماعی از قطع برق در شب گذشته و صبح امروز خبر می‌دهند.

رضا اردکانیان بدون اشاره به جزییات و چگونگی کشف مزارع تولید رمزارز از سوی نیروهای بسیج گفته است با سازمان بسیج برای همکاری با صنعت برق و کشف مراکز استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال توافق شده است و مصوبات شفافیت کامل دارند.

او مقامات استانی را مسوول اجرای این مصوبات معرفی کرده است.

هم‌زمان، «محمود واعظی»، رییس دفتر رییس جمهوری ایران گفته است که مزارع استخراج رمزارزها در همه جا پراکنده هستند.

معاون اول رییس جمهوری نیز این مزارع را در مکان‌های دولتی، غیردولتی، خصوصی، شخصی، مرغ‌داری‌ها و هر جای دیگر قابل مشاهده توصیف کرده است.

روز گذشته، «اسحاق جهانگیری» گفته بود مراکز مجاز استخراج ارز دیجیتال در صورت رعایت نکردن مصوبه توقف فعالیت، تا شهریور تعطیل خواهند شد.

فعالیت استخراج ارز دیجیتال در برخی از مراکز دولتی طی ماه‌های گذشته به عنوان یکی از دلایل اصلی خاموشی‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۰ نام برده شده است.

خبرگزاری «ایرنا» پیش از این خبر داده بود که برای تولید هر واحد از این نوع ارز مجازی، به اندازه مصرف ۲۸ مشترک برق استفاده می‌شود. 

با این حال، «مالک شریعتی»، نماینده مجلس شورای اسلامی این اظهار نظر را رد کرد و مدعی شد مجموع برق مصرفی در مراکز استخراج ارز دیجیتال زیر هزار مگاوات است که در مقایسه با مصرف ۶۰ هزار مگاواتی شبکه برق قابل توجه نیست.

وزیر نیرو در ادامه گفته‌های امروز خود خبر داده که هیات دولت برای مقابله با خاموشی‌ها اختیاراتی را به چهار وزیر نفت، کشور، نیرو و صمت تفویض کرده است.

بر اساس مصوبه دولت، تا پایان مردادماه، مراکز دولتی، بانک‌ها و سایر نهادهای عمومی در روزهای پنج‌شنبه‌ تعطیل هستند و برای صنایعی که میزان مصرف خود را کاهش داده‌اند نیز مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است.

با انجام همه تمهیداتی که بخش‌های مختلف مرتبط با صنعت برق به کار برده‌اند، سرانجام امروز «مصطفی رجبی مشهدی»، سخن‌گوی صنعت برق از پایداری نسبی شبکه برق در کشور خبر داده و گفته تولید برق نیروگاه‌ها از مرز ۵۰ هزار مگاوات عبور کرده است.

او در عین حال گفته است که هم‌چنان به دلیل خشک‌سالی، نیروگاه‌های برق آبی با محدودیت روبه‌رو هستند.

به گفته سخن‌گوی صنعت برق کشور، در شرق و شمال تهران امروز خاموشی‌هایی وجود خواهد داشت اما از روز شنبه میزان خاموشی در تهران کاهش خواهد یافت.

او در خصوص تغییر وضعیت خاموشی‌ها در سایر شهرهای کشور توضیحی ارایه نکرده است.

گرمای هوا در برخی شهرها و استان‌های جنوبی، جنوب غرب و شرق ایران از ۵۰ درجه عبور کرده است و به نظر می‌رسد در صورت تغییر نیافتن وضعیت خاموشی در سایر استان‌ها، شهروندان با مشکلاتی مواجه خواهند بود.

از: ایران وایر 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.