بحرین: ایران نامه‌های ما را بی‌پاسخ گذاشته است

سه شنبه, 22ام تیر, 1400
اندازه قلم متن

وزیر خارجه بحرین با بیان حساسیت کشورش نسبت به مذاکرات هسته‌ای وین خواهان آن شده که به “اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران” هم توجه کافی صورت گیرد. او عادی‌کردن مناسبات با ایران را مستلزم گام‌های اعتمادساز تهران دانسته است.

    
default

عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه بحرین می‌گوید که سیاست این کشور در قبال “خطر هسته‌ای ایران” روشن و مشخص است. او در یک کنفرانس خبری در روز دوشنبه (۲۱ تیر) در منامه، با بیان این که بحرین پیوسته به دنبال ایجاد منطقه‌ای بهره‌مند از صلح و ثبات و عاری از سلاح‌های کشتار جمعی بوده، همین امر را انگیزه کشورش در پیگیری مذاکرات هسته‌ای وین توصیف کرد.

او جامعه جهانی را فراخواند که “اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم و گروه‌های شبه‌نظامی را هم در دستور کار قرار دهد. وزیر خارجه بحرین همچنین خواهان پایان برنامه موشکی ایران و توقف کار این کشور بر روی “توسعه سلاح هسته‌ای” شد.

الزیانی در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود با توجه به “اهمیت ارتباط با کشور همسایه، ایران”  از “ارسال نامه‌هایی به تهران” خبر داد که به  گفته او “تا کنون بی‌پاسخ مانده‌اند”. او با ابراز تمایل به عادی‌سازی مناسبات با ایران، تصریح کرد که “اگر ایران گام‌هایی برای اعتمادسازی بردارد بحرین آماده گفت‌وگو با این کشور است.” الزیانی در این رابطه به تلاش‌هایی اشاره کرد که به گفته او از سوی دو کشور چین و روسیه صورت گرفته و هنوز به نتیجه‌ای منجر نشده‌اند.

رابطه ایران و بحرین چه متاثر از مناسبات تنگاتنگی که بحرین با عربستان سعودی دارد و چه به دلیل حمایت ایران از شیعیان بحرین که تهران آنها را مورد ستم اقلیت سنی حاکم بر بحرین توصیف می‌کند و چه به دلیل مناسبات تنگاتنگ بحرین با آمریکا پیوسته دچار نوسان و مناقشه بوده است.

به ویژه پس از بهار عربی و اعزام نیرو از عربستان به بحرین برای مقابله با موج اعتراضات، جمهوری اسلامی در حمایت از شیعیان بحرین و تهدید نظام سیاسی حاکم بر این کشور لحن و موضعی صریح‌تر گرفته و بحرین نیز گاه و بی‌گاه از “کشف و خنثی‌سازی گروه‌های تروریستی نزدیک به جمهوری اسلامی” خبر داده است.

اقدام سال گذشته بحرین در برقراری مناسبات با اسرائیل نیز خشم تهران را برانگیخت و سپاه پاسداران در بیانیه‌ای از “انتقام سخت امت اسلامی” به ویژه شیعیان بحرین سخن گفت.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.