«دو سوم» درآمد خانوار در تهران و کلان‌شهرها صرف اجاره مسکن می‌شود

سه شنبه, 29ام تیر, 1400
اندازه قلم متن
 

بر اساس ارزیابی جدید وزارت راه و شهرسازی، ۶۴ درصد متوسط درآمد خانوار در تهران و دیگر کلان‌شهرهای ایران سهم اجاره مسکن است.

این گزارش متوسط درآمد خانوار در سال ۹۹ را بالغ بر ۸ میلیون تومان ارزیابی کرده و می‌گوید متوسط اجاره یک واحد مسکونی ۷۵ متری در سال ۹۹ به صورت ماهانه ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بوده است.

این سهم برای سایر مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۹ درصد و شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۹ درصد برآورد شده است.

وزارت راه و شهرسازی توضیح نداده سهم اجاره مسکن از درآمد خانوارها چه تغییراتی نسبت به سال‌های پیش داشته، اما آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد سهم هزینه مسکن از درآمد خانوارها در استان تهران در سال ۹۸ حدود ۵۰ درصد بوده است. این رقم در سال ۸۰ تنها ۲۴ درصد بود.

در حالی که بانک مرکزی مدعی افزایش کمتر از ۳۸ درصدی اجاره مسکن در اطراف تهران است، بررسی‌های میدانی خبرگزاری مهر که ۱۳ تیرماه منتشر شد، نشان می‌دهد این افزایش حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا سقف افزایش کرایه‌ها در تهران ۲۵ درصد، مراکز استان‌ها ۲۰ درصد و شهرستان‌های اطراف تهران ۱۵ درصد است ولی عملاً این مصوبه نادیده گرفته شده است.

با استفاده از گزارش‌های فارس، مهر، بانک مرکزی / د.خ / پ.پ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.