مرکز آمار: هزینه‌ خانوارهای شهری و روستایی ایران بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت

چهارشنبه, 30ام تیر, 1400
اندازه قلم متن

بازار

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی در سال ۱۳۹۹ را منتشر کرده است.

براساس نتایج این طرح در سال گذشته متوسط هزینه‌ سالانه‌ یک خانوار شهری حدود ۶۲ میلیون تومان بوده است؛ این رقم برای خانوارهای روستایی ۳۴ میلیون تومان اعلام شده است.

در مجموع بیش از ۳۷ هزار خانوار ایرانی در این طرح مورد پرسش قرار گرفته‌اند.

در بین هزینه‌‌های خوراکی، بیشترین سهم مربوط به آرد، رشته، غلات، نان و گوشت و در هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

بر اساس نتایج این طرح در سال ١٣٩٩ متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری نسبت به سال قبل (۱۳۹۸) حدود ٣١ درصد افزایش داشته است؛ افزایش متوسط هزینه‌ها برای خانوارهای روستایی در سال گذشته ۳۰/۵ درصد اعلام شده است.

مرکز آمار ایران با استناد به داده‌های ارائه شده توسط شرکت کنندگان در این نظرسنجی می‌گوید متوسط درآمد سالیانه خانوارهای شهری بیش از ۷۶ میلیون تومان بوده که طی یکسال ۳۸ درصد بالا رفته است.

میزان تغییر درآمد خانوارهای ایرانی نسبت به سال قبلی. تغییرات به درصد.  .

متوسط درآمد اظهار شده­ سالانه‌ یک خانوار روستایی ۴۲ میلیون تومان بوده است.

استان تهران بیشترین و استان سیستان و بلوچستان کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری را در سال ١٣٩٩ به خود اختصاص داده‌اند.

نگاهی به جزئیات آماری این طرح نشان می‌دهد که هزینه اقلام خوراکی در سال گذشته در هر دو بافت خانوارهای شهری و روستایی دست‌کم در ۵ سال اخیر که داه‌های این طرح در دسترس است، بالاترین افزایش قیمت را نشان داده است.

در ماههای اخیر تورم در ایران افزایش یافته است و بعضی از کارشناسان اقتصادی هم درباره ابرتورم در این کشور هشدار داده‌اند؛ نرخ تورم سالانه برای خانوارهای ایرانی در خرداد ماه امسال، بر اساس اعلام مرکز آمار ۴۳ درصد بوده که بالاترین نرخ تورم در ایران در دو دهه اخیر است.

بالاترین نرخ تورم بعد از انقلاب اسلامی به سال ۱۳۷۴ و در زمان ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی برمی‌گردد که نرخ تورم ۴۹/۴ درصد بود.

افزایش قیمت‌ها در ایران در حالیست که خرداد ماه پارسال بانک مرکزی ایران به ریاست عبدالناصر همتی هدف تورمی امسال را ۲۲ درصد (با ۲ واحد نوسان مثبت و منفی) تعیین کرده بود.

دولت حسن روحانی در سال‌های اول به لطف گشایش‌های اقتصادی پس از برجام توانسته بود برای مدتی نرخ تورم را کاهش دهد که بعدا با شدت یافتن تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی با جهش همراه شد.

شیوع کرونا و تحریمهای آمریکا روزهای سختی را با اقتصاد ایران همراه کرده است.

صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم در سال جاری (میلادی) را ۳۹ درصد تخمین زده؛ این نهاد نرخ تورم در سال گذشته را ۳۶/۵ درصد اعلام کرده بود.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.