حکم اعدام دو زندانی عقیدتی به اتهام «توهین به مقدسات» در دیوان عالی کشور «تایید شده است»

جمعه, 1ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

«کانون مدافعان حقوق بشر» از تایید حکم اعدام یوسف مهراد و سعدالله فاضلی در دیوان عالی کشور خبر داد. سعدالله فاضلی به اتهام «توهین به مقدسات» و «سب‌النبی» به سه‌بار اعدام و یوسف مهراد به یک‌بار اعدام محکوم شده‌ است.

کانون مدافعان حقوق بشر می‌گوید تلفن‌های این دو زندانی عقیدتی با دستور دادستان قطع شده و آن‌ها امکان هیچ‌گونه تماسی با خانواده‌های‌شان و با بیرون از زندان ندارند.

این موضوع با توجه به تایید حکم اعدام در دیوان عالی کشور، شرایط این زندانیان عقیدتی را بسیار «نگران‌کننده» کرده‌ است. یوسف مهراد چهارم خرداد ۹۹ در اردبیل بازداشت و به اراک منتقل شده بود.

حکم اعدام او و سعدالله زارعی توسط شعبه اول دادگاه کیفری یک اراک در روز دوم اردیبهشت‌ماه صادر شد. آن‌ها در بخش دیگری از پرونده به «تبلیغ علیه نظام، تشکیل گروه، توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و توهین به رهبری متهم شده بودند که به هشت سال حبس محکوم شده‌اند».

کانون مدافعان حقوق بشر از تهدید مکرر این دو زندانی عقیدتی توسط مقامات قضایی و امنیتی خبر داده و نوشته است که معاون دادستان استان مرکزی به نام داوودی در چند روز گذشته در برخوردی تهدیدآمیز با یوسف مهراد و سعدالله فاضلی خطاب به آن‌ها گفته است: «من خودم به دلیل این‌که به پیامبر توهین کرده‌اید شما را اعدام خواهم کرد».

براساس همین گزارش، فرهاد چهره‌سا کومله، زندانی دیگری است که پرونده‌ای با اتهام مشابه در دادگاه کیفری دارد که هنوز به آن رسیدگی نشده است.

وب‌سایت «هرانا» پیشتر از بازداشت هفت نفر در ارتباط با مدیریت و عضویت یک کانال تلگرامی با عنوان «نقد خرافه و مذهب» خبر داده بود. در حالی‌که سایر متهمان با قرار وثیقه آزاد شده‌اند، دو نفر یعنی یوسف مهراد و سعدالله فاضلی به اعدام محکوم شده‌اند.

هرانا نوشته است که حداقل یکی از بازداشت شدگان به آتش زدن کتب مذهبی و سایرین به انتشار محتوا یا بیان عقاید و نظراتی که دادگاه آن را توهین به مقدسات به خصوص پیامبر اسلام استنباط کرده است، متهم شده‌اند.‎

حکومت ایران در حالی درباره اتهاماتی چون «کفر گویی» و «سب النبی» مجازات اعدام صادر می‌کند که میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی، این تخلفات را جزو جرائم جدی تلقی نمی‌کند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان عفو بین‌الملل، جمهوری اسلامی ایران با اجرای ۲۴۶ حکم اعدام در سال ۲۰۲۰ میلادی، پس از چین در رتبه دوم اعدام‌ها در جهان قرار گرفت.

عفو بین‌الملل تاکید کرده است که این حداقل آمار ثبت‌شده در ایران است و احتمال می‌رود که شمار اعدام‌ها در کشور از این تعداد نیز بیشتر باشد.

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.