یک استاد دانشگاه «جانمایی سد گتوند روی گنبدهای نمکی» را از دلایل بحران آب در خوزستان دانست

جمعه, 1ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

نمایی از وضعیت شوری آب در پشت سد گتوند در خوزستان

محمدجواد عبدالهی، استاد دانشگاه، می‌گوید که در زمان احداث سد گتوند در خوزستان درباره «جانمایی نادرست این سد بر روی گنبدهای نمکی» و استفاده از «توربین‌های آب شیرین» در آن هشدار داده بود.

سد گتوند بلندترین سد خاکی ایران است که با هدف تأمین بخشی از برق مورد نیاز ایران و کنترل سیلاب‌های فصلی کارون عملیات ساخت آن در سال ۱۳۷۶ آغاز و در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد.

اما از همان زمان شروع ساخت این پروژه بسیاری از کارشناسان فنی و فعالان محیط زیست درباره ساخت این سد و خشک شدن اراضی منطقه هشدار داده بودند.

آقای عبدالهی، رئیس بازنشسته دانشکده زمین‌شناسی دانشگاه اهواز، در مصاحبه با هفته‌نامه «تجارت فردا» با اشاره به احداث دریاچه سد گتوند بر روی گنبد‌های نمکی گچساران گفته است که ۲۰ سال قبل از جانمایی این سد در سال ۶۸، آمریکایی‌ها پیشنهاد داده بودند که مخزن سد، ۲۰ کیلومتر بالاتر از مخزن فعلی احداث شود، اما مدیران وقت بر این باور بودند که آمریکایی‌ها، چون می‌خواستند مخزن سد کوچک باشد، این اختلاف مکانی را مطرح کرده‌اند.

به گفته آقای عبداللهی، مدیرکل وقت آب و فاضلاب خوزستان پس از هشدار او درباره کافی نبودن مطالعات درباره ساخت سد و مخاطرات آن به دلیل شوری آب نامه‌ای به رئیس‌ جمهور، وزیر نیرو، مجلس و مدیرعامل شرکت آب و نیرو ارسال کرده بود که به این هشدارها توجهی نشد.

این استاد دانشگاه در حالی که یکی دیگر از اشکالات این سد را توربین‌های آن عنوان می‌کند، توضیح می‌دهد که توربین‌های خریداری شده برای این سد از نوع توربین‌های آب شیرین است که با توجه به این که برای آب شور کاربردی ندارد هم اکنون توربین‌ها از کار افتاده‌اند.

به گفته آقای عبداللهی، آبگیری در سد گتوند با حضور رئیس‌ جمهوری وقت، محمود احمدی‌نژاد و مدیرعامل شرکت آب و نیرو در سال ۱۳۹۰ در حالی صورت گرفت که دو روز پس از آن پتوی رسی این سد شکسته شد.

به دنبال بحران کم‌آبی در بسیاری از مناطق ایران از جمله خوزستان که دسترسی به آب آشامیدنی را برای شهروندان با دشواری‌های زیادی همراه کرده، همچنین وضعیت کشاورزی و دامداری و در کل معیشت خانوارهای این مناطق را با خطرات جدی مواجه کرده، شهرهای مختلف استان خوزستان در هفته گذشته شاهد اعتراض‌های گسترده بوده است.

عفو بین‌الملل روز جمعه از کشته شدن دست‌کم هشت نفر و زخمی شدن و بازداشت تعدادی از شهروندان را خبر داد.

مسئولان جمهوری اسلامی در واکنش به اعتراض‌ها، خشکسالی را دلیل بحران اخیر آب در خوزستان اعلام می‌کنند، در حالی که کارشناسان نبود مدیریت درست و ساخت بی‌رویه سد را از دلایل مهم بحران آب در خوزستان و سایر مناطق کشور عنوان می‌دانند.


رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.